ß
  • PRO TV
  • Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, la licitație pentru o sumă derizorie

Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, la licitație pentru o sumă derizorie

Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, la licitație pentru o sumă derizorie

Nu seamănă deloc cu Air Force One și nici nu avea dotările aeronavei prezidențiale americane, însă avionul lui Nicolae Ceaușescu era mândria aeronauticii românești la începutul anilor ’80. Aeronava prezidențială a fost scoasă la licitație, iar prețul de pornire e un chilipir pentru colecționari.

Rombac Super One-Eleven (sau Rombac 1-11) este numele avionului construit la comanda lui Nicolae Ceaușescu. A fost primul aparat de zbor din gamă, realizat integral în România, la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce.

Aeronava, considerată o bijuterie a industriei aeronautice românești, a fost prezentată public în august 1982. Zborul inaugural a avut loc în toamna aceluiași an, cu decolare de pe aeroportul Băneasa, iar Nicolae Ceaușescu a fost de față. 

Primul zbor cu pasageri a avut loc în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, în timp ce prima ieșire externă a fost un zbor București-Londra.

Această aeronavă specială a fost folosită de Ceaușescu pentru zboruri oficiale între anii 1986 și 1989. La 27 mai 2021, aparatul de zbor va fi scos la licitație online pe site-ul artmark.ro. Prețul de pornire este 25.000 de euro.

Rombac Super One-Eleven, cu prilejul inaugurării, în august 1982. FOTO: Artmark

Vezi mai multe poze în GALERIA FOTO de mai jos!

Odată cu realizarea aparatului Rombac One-Eleven, România devenea prima țară comunistă din lume (în afara URSS) care producea un avion de pasageri cu reacție.

Primul avion al lui Ion Iliescu, la licitație

În cadrul aceleiași licitații, pasionații de aeronautică pot licita și pentru aeronava folosită de Ion Iliescu în primul său mandat de președinte. Botezat Negrești, avionul este ultimul model Rombac 1-11 produs în România.

Cele două aparate de zbor sunt considerate piese rare pentru istoria tehnică a României, fiind clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur. Vânzarea are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.

Aeronavele pot fi admirate atât online, cât și fizic, pe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”. 

Accesul și vizionarea se realizează pe bază de programare prealabilă la numărul de telefon 0749.864.832 sau la adresa de email [email protected].

Fotografii: Artmark/Agerpres

Vezi și VIDEO:

Gallery

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni