ß
În ultimele săptămâni, românii care au depășit plafonul de consum s-au trezit cu facturi astronomice la energie. Avocatul Adrian Cuculis a explicat în cadrul emisiunii Vorbește lumea cum putem contesta factura, când și unde putem face sesizare.
“Cred că asistăm din nou, după mai bine de un deceniu la clauze abuzive în contractele de furnizare a energiei electrice. (...) Mulți i-au spus furt și pe bună dreptate. Pentru că factura aia dacă nu faci nimic cu ea, ajungi să fii executat silit. Spuneau unii “domne’ s-ar putea să ne scoată casele la vânzare. Nu e departe de adevăr treaba asta. Am văzut factură chiar ieri la persoană fizică de 15.000 de lei pe câteva luni. Inclusiv treaba asta este ilegală. Nu poți să facturezi pe doi ani de zile în urmă”, a spus avocatul.
Adrian Cuculis spune că facturile au crescut foarte mult pe fondul clauzelor abuzive: “Asta e o măgărie... să recalculezi pe 2, 3 sau 5 luni pentru că depășești din start plafonul respectiv”.
Avocatul a explicat cum putem contesta factura și de ce documente avem nevoie.
“În primul rând, dacă vorbim de clauze abuzive avem nevoie de contract. Cei care nu au contractul trebuie să facă adresă către furnizor, iar ei sunt obligați să-l transmită fie prin poștă, fie în format electronic. Apoi avem nevoie de factură. Acolo avem indexul vechi și indexul nou. Avem consumul de Kw și desigur avem și prețul ce ne-a fost tarifat. O să observăm cum în momentul în care depășim plafonul pentru care suntem protejați și avem un preț plafonat, pur și simplu prețul explodează”, a explicat avocatul.
Persoana juridică se poate adresa doar ANRE-ului și trebuie să facă notificare către furnizor.
Persoanele fizice se pot adresa tuturor organismelor: ANPC, ANRE și instanțelor de judecată. “Dar înainte de orice, indiferent că ești persoană fizică sau juridică, părerea mea este că trebuie să ceri metrologia contorului respetiv, pentru că s-au întâmplat situații când ele erau defazate, nu funcționau cum trebuie și înregistrau un consum exagerat și să ne spună ce preț am avut, care a fost indexul vechi și care a fost cel nou. Dacă asta nu funcționează și nu reușim să ne înțelegem pe cale amiabilă, de abia ulterior mergem la ANPC și ANRE. Partea bună și importantă este că atunci când ne adresăm cu o plângere la ANRE se suspendă obligația noastră de plată până la momentul soluționării petiției noastre”, a explicat avocatul Cuculis.
Mai multe informații în materialul VIDEO de mai sus