ß
Radu Merica, managerul unei companii de top din domeniul salubizării și reciclării deșeurilor, și-a schimbat substanțial viziunea în ceea ce privește relația cu subalternii săi.
A fost sceptic că proiectul Șef sub acoperire îi va putea furniza ceea ce căuta: o viziune clară asupra lucrurilor care trebuie îmbunătățite în propria companie. Acum, că a trecut cu bine această provocare, se felicită pentru alegerea făcută. Radu Merica (48 de ani) explică într-un interviu ce s-a schimbat în compania lui după participarea la Șef sub acoperire.
Ce tip de lider considerați că erați înainte de participarea la emisiune?
„Eram liderul care s-a format în ultimii 22 de ani, mai precis începând cu 1997, când am fost șef de schimb la o uzină a firmei Daimler Benz în Germania. De atunci, am avut mai multe funcții de conducere cu răspundere în diverse companii, atât în Germania, cât și în România. Toate experiențele acumulate te ajută să înveți - mai ales din greșeli - și așa am devenit ceea ce sunt astăzi. Consider că eram un șef destul de implicat, dar care lăsa oamenii să aibă inițiativă, să lucreze independent și să ia decizii fără prea multe formalități sau birocrație internă.
Și înainte de emisiune eram un lider destul de prezent în producție, am dorit întotdeauna să văd cu ochii mei fiecare activitate. Însă trebuie să recunosc că nu am avut ocazia să o practic la propriu, ci mai mult să o observ și să înțeleg care sunt problemele stând de vorbă cu oamenii.”
Radu Merica a părăsit România în 1992 și a absolvit Universitatea Tehnică din Munchen. Deține diploma de doctor în Fizică, Chimie și Științe Naturale. S-a întors în România în 2001 și a ocupat funcții de conducere în cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă și în cadrul Țiriac Holding. În 2010 a ajuns la conducerea RER Group, companie care face parte din portofoliul gigantului german RWE Group.
E căsătorit, are doi copii și locuiește în Germania. Face naveta săptămânal pentru a-și vedea familia.
Șeful RER sub acoperire în propria companie. De ce? Ce ați vrut să descoperiți?
„Nu cred că am vrut să descopăr ceva anume. În activitatea de conducere depinzi de informațiile pe care la primești de jos în sus. Câteodată, informațiile pornesc de la nivelul de jos și trec pe cale ierarhică până ajung la directori și apoi la mine. Pe tot acest parcurs, se pierd câteodată detalii esențiale, atât de natură tehnică, dar mai ales umană. De aceea, consider că am avut mare noroc să pot lucra alături de colegii din producție, cot la cot pe parcursul unei zile de muncă, fără ca ei să știe cine sunt. Așa au comunicat cu toată deschiderea, au spus lucrurilor pe nume exact așa cum simțeau, au semnalat probleme, au spus nemulțumiri, am aflat ce le place și ce nu le place la locul de muncă.
Credeți că ați fi aflat de problemele descoperite în timpul filmărilor și de poveștile impresionante ale colegilor dacă nu treceați prin experimentul Șef sub acoperire?
„Nu aș fi avut cum să aflu. În grupul nostru avem mai multe firme și aproximativ 2.500 de angajați. Este foarte greu să afli despre asemenea situații dacă nu ești în mijlocul lor, dacă nu stai de vorbă cu ei și nu le capeți încrederea. Mă bucur foarte mult că am avut ocazia să-mi mai cunosc câțiva colegi, să aflu despre ei și să-i ajut. Și îmi propun să continuu să cunosc cât mai mulți dintre colegii mei, pentru că sunt sigur că mai am de aflat o mulțime de povești frumoase și impresionante de viață.”
Care sunt principalele lucruri pe care le-ați descoperit pe parcursul filmărilor?
„Au existat mai multe probleme tehnice, legate de funcționarea unor instalații, despre organizarea locului de muncă și de eficientă anumitor operațiuni. Am mai descoperit și anumite aspecte negative, legate de disciplină, de organizare ineficientă, am descoperit că trebuie să stăm de vorba mai mult cu oamenii, să le facem training mai des și să ne apropiem mai mult de ei.
Despre mine am descoperit că poate în anumite situații nu sunt atât de răbdător precum mi-aș dori și, cel mai important, am reușit să înțeleg cu adevărat ce presupun propriu-zis multe dintre job-urile din companie. Una e să stai în birou și să privești totul la nivel macro și altă e să vezi care e situația chiar de acolo, din mijlocul acțiunii. De exemplu, la un moment dat mă gândeam că poate ar fi mai eficient să achiziționăm mai multe echipamente automatizate care să curețe trotuarele, însă odată ce am fost pe străzi și am măturat eu, am văzut că deocamdată nu există infrastructură necesară pentru această achiziție. Asta a fost una dintre lecțiile învățate.”
Ce ați descoperit despre colegii dumneavoastră, angajații dumneavoastră, pe parcursul filmărilor?
„Cred că acesta a fost marele câștig pentru mine, faptul că am avut ocazia să cunosc poveștile de viață ale câtorva dintre angajații grupului nostru. Am descoperit oameni extraordinari, harnici, serioși, colegi care lucrează de zeci de ani la noi, în unele cazuri și părinții lor au lucrat în același domeniu. În unele firme, avem familii care sunt toți angajații noștri în diverse departamente și pe diverse poziții. Am mai aflat despre viața lor personală, despre grijile, prioritățile și valorile lor, despre creditele lor la bănci și despre școala urmată de copii. În timpul filmărilor am încercat să mă apropii de ei, câteodată punând întrebări destul de personale, încercând să înțeleg cum aș putea eu că șef să contribui la rezolvarea unor probleme de care până acum nu știam.”
„În primul rând, am învățat că nu există o muncă cinstită de care să îți fie rușine. Am văzut că Dan Enescu a fost acceptat destul de repede ca și coleg, că în ochii clienților lucrătorii de salubrizare sunt foarte importanți. Am văzut că, de fapt, Dan Enescu și colegii lui sunt adevăratul grup RER, ei sunt cei care interacționează cu clienții și ei sunt imaginea noastră. Dan Enescu este important nu doar pentru grupul RER, ci este important pentru comunitate. De calitatea muncii lui depinde calitatea vieții, curățenia dintr-un oraș sau dintr-o comunitate.
Dan Enescu a fost surprins să descopere că angajații noștri sunt cunoscuți și respectați în comunitate, că sunt bine văzuți, nu sunt tratați de sus. Am învățat de la Dan Enescu că cele 8 ore de lucru trec foarte repede alergând după camionul de colectare sau sortând deșeuri la bandă. Chiar dacă activitatea în sine pare simplă, Dan Enescu mai are mult de lucrat până va ajunge la eficiența celor care fac această activitate de mai mulți ani, de aceea e bine să-l asculți pe Dan și pe colegii lui atunci când îți propui să schimbi ceva.”
A fost ceva neplăcut, ce n-ați vrea să repetați, în această experiență?
„Trezitul devreme. În fiecare dimineață mă trezeam între 3:30 și 4:30 dimineața, iar seara adormeam destul de târziu, după ce mai rezolvam și din problemele curente, telefoane, mailuri etc. Astfel că în toată perioada de filmare am fost foarte obosit.”
Ce tip de lider considerați că sunteți acum?
„Ca tip de lider nu cred că m-am schimbat fundamental. Așa cum spuneam, experiența mea depășește 20 de ani și am avut destule ocazii să mă formez. Cu siguranță însă că am învățat mult mai în detaliu activitatea noastră, pot evalua mult mai bine efortul și resursele care stau în spatele tuturor cifrelor din prezentări, analize și rapoarte. Am reușit să culeg informații foarte valoroase de la firul ierbii și asta mă va ajuta cu siguranță în deciziile viitoare. Și dacă cumva mai am întrebări, colegii mei de lucru mă așteaptă oricând să mai stăm puțîn de vorba.
Ce schimbări ați implementat în companie după terminarea emisiunii?
„Au fost câteva schimbări tehnice, altele sunt pe drum, trebuie să regândim anumite procese de la zero. Am povestit tuturor colegilor despre experiența mea din producție și cred că atmosfera și stilul de conducere din firmele din grup ar trebui să se schimbe. Am văzut cât este de important să ai un echipament de lucru de calitate și condiții de lucru bune. Vom păstra în continuare ca politică de firmă îmbunătățirea permanentă a condițiilor de lucru, a echipamentelor.”
Șef sub acoperire - Descoperă cine ești!
Gallery