Ar fi putut fi un medic neurochirurg excepțional, dar a ales excelența în business. Mohammad Murad, investitor la Imperiul Leilor, dezvăluie cum se construiește o afacere durabilă.
Numele lui Mohammad Murad nu este străin în România. Sosit în țară în 1982, pentru a studia medicina, Mohammad Murad a ajuns să conducă un adevărat imperiu hotelier. Phoenicia Hotels e azi un business care valorează 90 de milioane de euro.
Omul de afaceri libanez, care a participat și la show-ul Șef sub acoperire, a devenit foarte popular în rândul angajaților săi datorită modului unic în care se apropie de aceștia. Mohammad Murad dezvăluie în acest interviu cum se construiește un business durabil și ce așteptări are de la concurenții emisiunii Imperiul Leilor.
Care sunt atu-urile pe care le au tinerii azi, atu-uri pe care dumneavostră nu le-ați avut la început?
„Față de ceea ce a fost, azi există o tendință pozitivă pentru a porni o afacere. Nu doar aparent, dar și în realitate, există un sprijin din partea instituțiilor statului pentru oamenii care vor să înceapă. Dar aici este o problemă, aceea că funcționarul public nu înțelege că omul de afaceri, mic sau mare, este un partener al statului. Nu suntem două tabere. Și unii și alții au un scop pozitiv pentru dezvoltarea României. Și cred că experiența noastră, a celor care avem 30 de ani de business în România, îi poate ajuta pe cei care vor să-și facă debutul în business.”
Ce fel de oameni așteptați să vină în fața dumneavoastră la Imperiul Leilor?
„Eu zic că sunt 3 categorii de oameni. Sunt visătorii, care nu au foarte multă legătură cu realitatea. Ei vin să te convingă că au suficiente elemente care să te determine să investești sute de mii sau milioane de euro. Apoi sunt oamenii mai profunzi, care sunt ancorați în viața reală și care sunt convinși că o să aibă un mare succes. A treia categorie de oameni activează în zona online și vin să vândă idei, nu afaceri. Sunt nerăbdător să văd care sunt temele și ce fel de propuneri au. Sper să am cu cine discuta, să găsesc parteneri și să fie un an 2020 cu mulți parteneri și noi provocări.”
Ce fel de oameni vă plac? Visătorii, realiștii sau cei ingenioși?
„Mie îmi plac oamenii vizionari. Dacă ai viziune înseamnă că jumătate din afacere e sigură și că știi ce va urma peste 3-5 ani. Că ești cu un pas înaintea altora. Îmi aleg ca parteneri oamenii cu care am chimie, fiindcă, până la urmă o afacere, chiar dacă se bazează pe cifre, are nevoie de chimie între oameni.”
„Azi, știi cum se fac afacerile? Găsești persoana care e un bun manager. Iar eu, care sunt om de business, mă bag. Dacă am persoana care poate să conducă o companie, atunci fac investiția. Nu invers. Nu fac investiția și apoi îmi caut manager. Dar e foarte greu, la nivel mondial, fiindcă nu mai sunt manageri.”
V-ați gândit vreodată să vă mutați afacerile din România? Fiindcă motive, bănuiesc, ați avut destule
„Da, sunt motive în fiecare zi. Zilnic pot găsi o sută de motive să renunț și doar două-trei motive să rămân. Dar o afacere durabilă are nevoie de cultură în spatele ei. Eu nu sunt o persoană care spune că ar pleca mâine. Aici am făcut business, aici am făcut un capital, aici va rămâne acest capital.”
Cum vă stimulați angajații să performeze?
„Cred că aici e vorba de o plată morală. Sunt foarte sever cu ei, să zic, dar totuși blând. La înțeleg durerea, le înțeleg reacțiile care, uneori, nu sunt foarte potrivite. Dar le spun că suntem oameni, că greșim cu toții. Vorbesc cu fiecare, le explic foarte calm cum stau lucrurile. Îi fidelizez pentru că suntem cu toții într-un proiect, fiecare are rolul lui.”
Imperiul Leilor – Investește în tine!
Gallery