• PRO TV
  • (P) Diferențele dintre anvelopele Mud+Sand și Mud+Snow

(P) Diferențele dintre anvelopele Mud+Sand și Mud+Snow

(P) Diferențele dintre anvelopele Mud+Sand și Mud+Snow

Sunt multe persoane care achiziționează anvelope M+S în ideea că acestea sunt automat potrivite pentru iarnă. Doar că deseori ignoră să verifice dacă, pe lângă acest indicativ, mai există și cel ce reprezintă un munte și un fulg de nea. Ulterior, aceste persoane sunt surprinse să constate că pneurile achiziționate au performanțe foarte slabe pe zăpadă ba, mai mult, nu prea oferă cine știe ce aderență nici pe asfalt uscat sau umed. Ei bine, aceasta se întâmplă din necunoașterea faptului că și-au achiziționat anvelope de noroi și nisip (Mud+Sand), nu de zăpadă (Mud+Snow).

Principala diferență dintre cele două pneuri este dată de compoziția materialului din care este construită anvelopa. Toate anvelopele dedicate sezonului rece au capacitatea de a-și menține elasticitatea chiar și la temperaturi scăzute. Această caracteristică le permite să aibă o aderență mai bună pe asfaltul rece datorită unui coeficient de frecare mai bun. Aderența este coeficientul de frecare înmulțit cu suprafața de contact. Prin urmare, dacă o anvelopă este mai dură din cauza temperaturii scăzute, nici una dintre cele două componente nu mai este în parametrii optimi. 

Pe de o parte prin rigidizarea pneului acesta nu va mai putea să flexeze și să majoreze pata de contact, iarpe de altă parte duritatea materialului va duce și la scăderea coeficientului de frecare. În schimb vara aceste pneuri de noroi și nisip vor asigura o tracțiune bună pe un teren mai friabil, acoperit cu pământ. Șanțurile late dintre blocurile de cauciuc se vor încărca mai greu decât la un pneu normal, de asfalt spre exemplu. Prin urmare, aceste pneuri vor avea capacitatea de a se agăța de teren (nisip, pământ sau noroi) cu blocurile de cauciuc (crampoane) și să propulseze vehiculului. Lățimea și forma profilului vor împiedica încărcarea acestora, asigurând continuitatea deplasării. Este bine de știut că, în teren accidentat, deseori mașinile trebuie să patineze pentru a-și descărca anvelopele prin forța centrifugă. 

Anvelopele M+S (mud+snow) au de cele mai multe ori canalizații mult mai înguste, menite să evacueze rapid apa și zăpada din profil. Chiar dacă acestea vor asigura o aderență decentă pe suprafețe umede și alunecoase, nu se vor comporta foarte bine pe teren accidentat. Profilul acestora este proiectat să elimine cantități mici de noroi, zăpadă și apă, dar nu vor putea să elimine cantități mari, ceea ce înseamnă că se vor încărca și aderența va fi mult diminuată. Dincolo de diferența de profil dintre acestea și cele Mud+Sand mai este și aceea dată de materialul din care sunt construite. Astfel, cauciucul are o compoziție ce-i permite menținerea elasticității chiar și în condiții de frig, sub 7 grade Celsius. În condiții de frig, cele pentru noroi și nisip se vor rigidiza și le va scădea coeficientul de frecare. La temperaturi ridicate, în schimb, anvelopele de noroi și zăpadă vor deveni prea moi și riscă să se rupă crampoanele (blocurile de cauciuc), astfel reducând capacitatea anvelopei de a performa în teren accidentat sau acoperit cu noroi. 

Prin urmare, este greșit să utilizați anvelope/cauciucuri/roți cu marcajul M+S fără simbolul cu fulg de nea în condiții de iarnă, ca si anvelope de iarnă. La fel de greșit este să le utilizați pe cele marcate astfel pe timp de vară. Dacă în primul caz principala problemă va fi aderența redusă, în cel de-al doilea veți întâmpina nu doar o aderență redusă dar și o probabilitate ridicată de deteriorare a cauciucurilor.

Gallery

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni