ß
Tudor Chirilă îi îndeamnă pe părinți să fie atenți atunci când își aleg profesorul de canto pentru copilul lor. Artistul a explicat că tot mai multe persoane își arogă titulatura de profesor de canto și că-n acest caz se poate vorbi despre impostură.
„Din ce în ce mai multă lume pretinde că poate oferi ore de canto. Ofertele sunt variate, ele se bazează pe "experiență" îndelungată și acoperă o gamă largă de servicii adresate la grămadă copiilor și adulților. Oameni care nu înțeleg responsabilitatea pe care și-o asumă când pretind că știu să lucreze cu o voce, să o ghideze, s-o formeze sau s-o șlefuiască, sunt profesori de canto.
Există multe familii care se lasă amăgite de promisiunile construcțiilor de voci, căci cine nu vrea să ajungă să cânte bine sau măcar stabil? Pe scurt, e vorba de impostură”, a scris antrenorul de la Vocea României pe contul său de Facebook.
Ca să le vină în ajutor părinților, artistul a făcut profilul unui profesor de canto și a întocmit o listă cu ce ar trebuie să livreze acesta „clientului”.
„1. Prima dată trebuie știut că orice fel de metodă solidă de cântat ar trebui să fie un derivat al canto-ului clasic, acolo unde se învață plasarea vocii într-un anumit fel în raport cu respirația, cavitatea bucală și căile nazale. Vocea lucrează cu două cutii de rezonanță: gura (cavitatea bucală) și cutia toracică.
2. Oricine predă canto ar trebui să poată cânta la pian sau/și să aibă noțiuni solide de teorie muzicală ( să citească note, să poată solfegia, etc)
3. Fără cunoștințe anatomice solide această meserie este incompletă. Formarea corectă a sunetului implică zeci de mușchi din zona gâtului, feței, abdomenului, mușchii spatelui, de fapt o întreagă postură care contribuie la emisia corectă a sunetului.
4. Nu poți preda canto bazându-te doar pe experiența personală de cântat. Există un loc comun al vocii, principii de emisie vocală determinate și dezvoltate în timp, astfel încât orice profesor ar trebui să prezinte un curs acredidat de la o instituție profesionistă, verificată.
5. Nu în ultimul rând, depistarea unei emisii corecte a sunetului este o derpindere care se formează în timp și adevărata experiență nu decurge din cântare, ci din ascultare.
6. Din punctul meu de vedere, moștenit de la doamna Gabriela Duțescu (fostul meu terapeut și al altor zeci de soliști vocali), canto-ul la copii (înainte de 16 ani la fete, 18 ani băieți) este inutil și chiar dăunător. Din diverse motive: musculatură nedezvoltată, schimbări hormonale, absența capacității de a înțelege din perspectivă anatomică formarea sunetului. Știu că industria activităților pentru copii e uriașă, dar să nu picăm fără discernământ în plasa ei. Nu, nu mi-aș da copilul la canto.
Școlile de teatru din România duc lipsă de profesioniști care să formeze voci. Generații întregi de studenți care ulterior au devenit actori au experimentat pe pielea lor ce înseamnă efort vocal nesprijinit de o bază solidă de învățare a tehnicii vocale. Când școlile de profil sunt în penurie de profesioniști, dar oferta pe internet este mai mult decât generoasă te întrebi unde e adevărul?
În momentul de față România duce lipsă de terapeuți vocali sau de profesori de canto care să stăpânească în profunzime o metodă completă și care să fie bazată pe prevenția exceselor și a folosirii defectuoase a vocii. De ce? Pentru că foarte puțini oameni sunt dispuși să investească în învățare.
Scriu postarea asta doar ca să atrag atenția asupra unei situații care se perpetuează cam în toate domeniile de activitate în România: impostura.
Later edit: foarte posibil să vedeți mulți impostori folosind acest articol ca sursă de promovare a propriilor "servicii”, a conchisTudor Chirilă pe contul său de socializare.
Fotografii: Facebook @TudorChirila
Gallery