Cantitatea de informație online crește în fiecare secundă, existând o diversitate copleșitoare. Doar pe YouTube spre exemplu, ultimele statistici indicau că ar fi încărcate în medie 2500 de videclipuri noi în fiecare minute, ceea ce reprezintă 183 de ore de conținut video, cu o durată medie a videoclipului de puțin peste 4 minute.
Există site-uri de știri, bloguri, fel de fel de aplicații, cantitatea de informație este în permanentă ascensiune, crescând chiar exponențial, pe măsură ce tot mai mulți oameni se implică în crearea de conținut. Putem include la acest capitol chiar și aplicații moderne de social media precum TikTok sau Instagram.
Totuși, o mare parte din volumul de date este de fapt lipsit de originalitate, în sensul că este copiat pur și simplu. Nu ne referim la prezentarea unor informații în moduri diverse sau la filmări de la același eveniment, ci pur și simplu la copy - paste, adică preluare identică de conținut. Cine ar putea constata mai exact acest fapt, dacă nu Google, care deține cel mai important motor de căutare la nivel mondial, care indexează activ conținutul de pe internet, în fiecare moment?!
Iată că, recent, un oficial Google a estimat că aproximativ 60% dintre site-urile web sunt duplicate. Precizarea a fost făcută în cadrul unei conferințe pe teme SEO ce a avut loc în Singapore. Gary Illyes, autorul acestei afirmații, este Google Webmaster Trends Analyst, iar conform biografiei sale pe Twitter ocupă și funcția de... Chief of Sunshine and Happiness în cadrul Google, un gen de responsabil cu fericirea în cadrul celebrei corporații ale cărei servicii sunt folosite în mod activ și de către cei mai mulți dintre românii utilizatori de internet.
Valoarea de 60% poate fi considerată foarte mare, în condițiile în care, cel puțin teoretic, se pune accent pe conținutul original, încurajat de altfel și de motoarele de căutare. Prin noțiunea de site-uri duplicate, oficialul Google se referă la website-uri care au același conținut sau care copiază conținutul în mod aproape exact, din sursa inițială, cu sau fără menționarea sursei.
Acest lucru se întâmplă inclusiv în mass-media, unde agențiile de știri propagă adesea conținut spre o mulțime de publicații online, care preiau practic știrea chiar integral, pentru a oferi publicului informația respectivă cât mai repede posibil. De asemenea, unele articole publicate în online media provin de la agenții de PR care au rolul de a promova anumite date. Mai departe, să nu uităm de utilizatori, care reiau adesea conținut - și aici ne referim inclusiv la copiere de poze și video-uri. Uneori conținutul "reciclat" vine cu valoare adăugată, dacă există modificări, iar în alte cazuri este pur și simplu o propagare nouă a conținutului inițial.
Uneori acest multiplu de conținut poate fi în avantajul utilizatorilor, în anumite condiții. Spre exemplu, o știre duplicată ajunge mai ușor în atenția publicului, care în mod uzual nu accesează atât de multe surse de informație zilnic. De asemenea, anumite filme, seriale sau evenimente sportive transmise live se pot viziona pe mai multe platforme - același conținut practic, dar o chestiune utilă.
Tot așa, anumite jocuri pot fi accesate pe mai multe website-uri. Este și cazul jocurilor de sloturi online, disponibile pe mai multe platforme licențiate local de către ONJN - website-uri dedicate domeniului online casino sau cazinouri online unde se pot obține chiar rotiri la păcănele, pentru conturile noi. Practic, aceleași jocuri vin cu unele condiții diferite si facilități distincte. Să ai de unde alege chiar același conținut, dar în oferte diferite, este avantajos pentru orice utilizator.
Revenind la situația invocată de oficialul Google, alte motive ale duplicării de conținut constatate de statisticile motorului de căutare online pot fi și de ordin tehnic. Spre exemplu, există multe website-uri care sunt indexate atât cu varianta clasică http, cât și cu varianta nouă, securizată, https.
De asemenea, cu sau fără "www", cu sau fără simbolul "/" la final. Pentru deținători, astfel de duplicate pot aduce probleme, căci Google penalizează asemenea situații, indicând rank-uri mai slabe și direcționând mai puțin trafic spre website-urile respective.
Decizia ONJN nr.860/28.04.2016, Licenta: L2160797Y000396