Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă din România solicită sprijinul autorităților române pentru urgentarea timpului de obținere a permiselor de ședere și implicit a CNP-urilor pentru muncitorii străini.
În absența unui cod numeric personal, zecile de mii de muncitori străini aflați în prezent în România nu se pot legitima în fața autorităților, nu pot beneficia de servicii medicale, se află în imposibilitatea de a părăsi țara, în cazul unei situații de urgență și nu pot trimite bani acasă, motivul principal pentru care marea majoritate a forței de muncă străine vine de altfel să lucreze aici.
Acestea sunt doar câteva dintre situațiile limită sesizate de Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă din România, motiv pentru care antreprenorii din domeniu apelează la sprijinul autorităților și inițiază astfel un prim pas către un dialog deschis pe tema acordării de drepturi depline pentru muncitorii străini veniți să muncească în țară.
„Dacă în momentul de față muncitorii străini pot depune actele pentru permisele de ședere atunci când ajung în țară, în prezent durează aproximativ șase luni obținerea propriu zisă a acestui document. În tot acest timp, în caz de urgențe medicale în care spitalizarea durează mai mult de trei zile sau chiar atunci când sunt legitimați de către autorități, oamenii aceștia sunt ai nimănui. Am avut un muncitor străin care a suferit un accident rutier și care fără CNP și implicit asigurare medicală se afla într-un real pericol. Din fericire, cazul acesta a fost cu succes soluționat de către angajator, care s-a oferit să suporte enormele costuri de spitalizare. Gândiți-vă însă că nu sunt normale aceste situații în care înainte de toate primează siguranța cetățenilor străini la noi în țară”, a declarat Elena Panțiru, cofondatoare a Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă din România.
Există și un set de soluții propuse de către antreprenorii români, prin intermediul cărora angajatorii vor să vină în sprijinul autorităților cu modalități practice de rezolvare a lacunelor legislative, cu care acest domeniu de activitate se confruntă aproape zilnic.
„O primă soluție, prezentată autorităților încă de la începutul acestui an, este mărirea organigramei atât la nivelul Inspectoratului General pentru Imigrări, cât și la nivelul Ministerului Afacerilor Externe. Personalul care procesează documentele noastre este insuficient. Noi lucrăm în continuare cu aceleași persoane cu care colaboram și înainte de creșterea contingentului muncitorilor străini la 100.000. În plus, este necesară simplificarea documentației stufoase atât la IGI, cât și la ambasade. Documentele încărcate pe portalul instituțiilor trebuie depuse și în format fizic, iar acest lucru trebuie să înceteze. Este suficient să facem totul digital”, a completat Elena Panțiru.
Cu toate că ANAF a încercat să vină în întâmpinarea agențiilor de plasare și recrutare a personalului străin în România cu o serie de măsuri cum ar fi posibilitatea realizării de NIF-uri (numere de identificare fiscală), în loc de CNP-uri, procedurile sunt complicate și de cele mai multe ori evitate de către agențiile de recrutare și angajatorii români. În cazul de față, după obținerea CNP-ului, se face o declarație rectificativă de înlocuire a NIF-ului cu CNP, ceea ce din nou se traduce prin două proceduri cu o singură finalitate. Mai mult decât atât, codul numeric personal trebuie transmis către ANAF imediat după obținere.
În plus, NIF-urile sunt aplicabile muncitorilor care vin în România pentru maxim 6 luni, în condițiile în care marea majoritate a forței de muncă străine vine pe contracte de minim 2 ani de zile.
În completare, Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă propune și identificarea unui sistem de către Inspectoratul General de Imigrări, prin care în momentul încărcării actelor cetățeanului străin pe portal, să poată fi generat automat un CNP pentru acesta.
Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă a fost înființat în 2020 cu scopul de a susține, promova și reprezenta interesele profesionale, economice și sociale ale antreprenorilor.
Gallery