Reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) au venit cu precizări în legătură cu utilizarea anvelopelor în sezonul rece și au răspuns la cele mai frecvente dileme ale șoferilor. Postarea RAR a fost extrem de comentată, mai ales după ce un șofer a pus o întrebare incredibilă.
RAR a avut o intervenție salutară pe pagina oficială de Facebook, unde a lămurit regimul utilizării anvelopelor de iarnă în sezonul rece. Specialiștii instituției au spulberat mitul obligativității folosirii cauciucurilor de iarnă începând cu data de 1 noiembrie, precizând că „legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul”.
În schimb, anvelopele cu aderență ridicată sunt necesare „dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări”, au scris reprezentanții RAR.
Cea mai comentată întrebare a venit de la un posesor de BMW care voia să știe dacă legea îl obligă și pe el să circule cu anvelope de iarnă, având în vedere marca mașinii pe care o deține.
Răspunsul oferit de RAR a fost pe măsura întrebării și s-a răspândit rapid în mediul online:
„Doar dacă linia de tramvai este acoperită cu zăpadă, gheață sau polei”, se arată în răspunsul postat pe Facebook. Acesta a generat zeci de reacții de aprobare din partea multor șoferi care, după cum se bănuia, nu îi au la inimă pe șoferii cu BMW.
Totuși, acesta ar putea fi alt mit, deoarece e greu de crezut că doar posesorii de autovehicule fabricate de brandul german menționat circulă pe linia de tramvai sau încalcă regulile de circulație.
Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.
Registrul Auto Român precizează că denumirea “all seasons” este una comercială, folosită de producătorii de anvelope, dar care nu are un corespondent în legislația națională a României. Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională.
„Vă recomandăm ca, înainte de a monta anvelopele, să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme accentuate de uzură.”
„Sancțiunea pentru lipsa anvelopelor adecvate, în condițiile specificate în lege, este o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă), adică între 1.305 și 2.900 de lei, dar se poate reține și certificat de înmatriculare al vehiculului.”
„Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de data calendaristică la care se face deplasarea, anvelope marcate cu literele M și S, nu riscă să fie sancționați contravențional.”
Fotografii: Shutterstock
Vezi și VIDEO:
Gallery