ß
Mulți cred că montarea altor anvelope decât cele prescrise de producătorul mașinii duc la îmbunătățiri serioase a performanțelor vehiculului. Ei bine, deseori această părere este complet greșită. Mai mult, încercările de adaptare a noilor roți pe mașină pot duce la alte defecțiuni.
Atunci când doriți să schimbați roțile cu care ați achiziționat mașina cu altele care să arate mai bine sau să ofere mai multă stabilitate, verificați specificațiile producătorului mașinii. În general există un ecart de tipodimensiuni ale jantelor/anvelopelor din care ar fi de preferat să nu ieșiți. Spre exemplu, dacă un producător recomandă o lățime maximă a pneurilor de 205, montarea unora mai late, să zicem 225, va afecta în mod negativ mașina. La prima vedere, ați putea spune că va sta mai bine pe viraje.
Totuși trebuie să rețineți că o anvelopă mai lată scade presiunea pe cm2 prin creșterea suprafeței petei de contact. Astfel, la final, coeficientul de frânare s-ar putea să ajungă chiar sub valoarea obținută cu un cauciuc mai îngust.
O altă problemă importantă legată de lățimea anvelopelor este dată de afectarea altor componente ale mașinii. Spre exemplu, o anvelopă mai lată va avea nevoie de o jantă mai lată, dar spațiul din interiorul aripii mașinii este același. Prin urmare există riscul ca, la viraje, roata să atingă în aripă sau în alte componente mecanice ale mașinii (arc, amortizor, etc.). Unii au mers până într-acolo încât au montat flanșe distanțiere și au lărgit aripile pentru a compensa acest neajuns, numai ca să-și poată monta un set de roți care să arate mai bine.
Teoretic, această soluție tehnică este fezabilă cu o singură condiție: centrul căii de rulare să calce în același loc unde ar fi călcat roata standard. Altfel, presiunea asupra rulmenților, bucșelor și altor brațe ale suspensiei se modifică, ceea ce va duce la o uzură accelerată.
Desigur, dacă tot ce contează pentru proprietarul mașinii este aspectul exterior iar siguranța rutieră este pe un plan îndepărtat, atunci nu va ține cont de asta. S-au întâlnit și situații în care unii utilizatori au montat flanșe exagerat de groase pentru roți iar urmare a fost retezarea prezoanelor în timpul mersului. Ca regulă generală, nu este bine să majorați ecartamentul mașinii prin flanșe adiționale cu mai mult de 5% din valoarea inițială a acestuia.
O altă concepție greșită este legată de SUV-uri. Cu toate că cele mai multe dintre acestea sunt construite pe platforme tehnice de autoturisme, aspectul lor de mașini de teren este impresionant. Unii posesori de asemenea mașini chiar ajung să creadă că dețin veritabile vehicule off-road și le echipează cu anvelope de teren accidentat cu crampoane foarte bune pentru mersul pe noroi sau pământ.
Chiar dacă vor respecta dimensiunile generale ale pneurilor recomandate de producător, aceste anvelope cu crampoane nu trebuie folosite timp îndelungat pe asfalt. Acestea au de fapt o pată de contact mai mică decât o anvelopă normală. În plus, vibrațiile induse sistemului de direcție va duce la o deteriorare rapidă a semibieletelor și chiar a casetei de direcție.
Prin urmare, trebuie luați în calcul toți parametri anvelopei recomandați de producător. Uneori nerespectarea indicilor de sarcină pot duce la situații foarte neplăcute precum pene sau dejantări. Toate aceste situații pot fi evitate cu o consiliere corectă din partea unui service autorizat unde specialiștii vor ști exact în ce ecart vă veți putea încadra cu roțile. Nu vă bazați că o anvelopă mai scumpă va face neapărat o treabă mai bună decât una mai ieftină, doar pentru faptul că este mai lată. Veți putea ajunge rapid în situația exact opusă.
Este adevărat, deseori între momentul lansării unui nou model de mașină și momentul în care ajunge în posesia dumneavoastră pot apărea anvelope mai performante. Cu toate acestea, este imperios necesară respectarea tipodimensiunilor recomandate de producătorul mașinii. Puteți monta anvelope mai aderente, să spunem. În cele mai multe cazuri puteți monta alte mărci de anvelope (de vară, de iarnă sau anvelope all season) decât cele cu care vine mașina din fabrică, dar nu montați pneuri care au un indice de sarcină sub valoarea recomandată de producător. Costul ulterior al reparațiilor mașinii s-ar putea să fie destul de usturător.
Gallery