ß
Uneori se întâmplă să avem parte de o pană exact într-un loc unde nu putem opri și să fim nevoiți să mergem cu roata dezumflată mai departe. Întrebarea este cât de departe se poate merge așa.
Dacă anvelopele de tip Runflat sunt proiectate și construite astfel încât să poată asigura deplasarea în condiții de siguranță pentru o oarecare distanță chiar și după ce au pierdut presiunea din ele, pneurile normale nu. În primul caz, distanțele diferă de la producător la producător, dar în general cu o anvelopă tip RFT (RunFlat Tire – anvelopă cu rulare pe pană) se pot parcurge până la 80 de km cu viteze care să nu depășească 80 km/h. Evident, ca o măsură de siguranță nu doar că nu recomandăm să parcurgeți toată această distanță și, oricum, la viteză mai redusă de atât.
În cel de-al doilea caz, când pneul este de tip normal, pierderea presiunii va duce automat la rularea mașinii pe jantă. Există două feluri de pene pe care le poate suferi o anvelopă: pana lentă și cea rapidă. În cazul penelor lente, pierderea presiunii se face în timp. De obicei aceasta este generată fie de o valvă defectă, fie de un obiect ascuțit (cui) care a străpuns anvelopa dar pierderea presiunii se face încet. Aceasta este o situație oarecum mai bună pentu mașinile dotate cu senzori de presiune, pentru că pierderea va fi semnalizată foarte repede pe panoul de bord. Deseori, în această situație, puteți avea la dispoziție chiar și o zi până când situația poate deveni critică. Totuși ar fi bine să vă opriți la prima vulcanizare și să remediați defecțiunea. O anvelopă cu un defect minor poate fi reparată.
Dacă, în schimb, pierderea presiunii se produce brusc ca urmare a unei tăieturi mai mari, atunci situația va fi abordată total diferit. În primul rând, nu frânați brusc! Lăsați mașina în rulare liberă și puteți frâna ușor. Astfel, nu riscați să pierdeți controlul asupra vehiculului. Diferența de aderență dintre roata dezumflată și celelalte este suficient de mare astfel încât dacă frânați brusc mașina să se răsucească. La un pneu tăiat, repararea acestuia trebuie scoasă din calcul pentru că nu se mai poate realiza. Ideal este să opriți cât se poate de în siguranță și cât mai aproape de marginea, sau chiar în afara drumului. Dacă nu aveți o roată de rezervă, ar fi de preferat să apelați la un serviciu de asistență rutieră. Desigur, dacă vedeți cu ochiul liber o vulcanizare la câteva sute de metri, vă puteți continua deplasarea până acolo la viteză foarte redusă (5-10 km/h în funcție de vehicul). Oricum, anvelopa este compromisă.
Ca regulă generală, nu puteți rula cu o mașină care are o roată pe pană. Efectele pot fi mult mai costisitoare decât transportul cu platforma și înlocuirea pneului defect. Diferențele de rezistență la înaintare pot afecta mai multe componente ale mașinii printre care: janta, articulațiile, sistemul de frânare sau chiar lanțul cinematic prin suprasolicitarea diferențialului mașinii, mai ales dacă pana este pe puntea motoare. Dacă mașina este cu tracțiune integrală, atunci pagubele pot fi mult mai costisitoare.
Prin urmare, dacă mașina este echipată cu anvelope normale, nu este recomandabil să mergeți mai mult de câteva sute de metri, maxim un kilometru, cu o pană de cauciuc. Tehnic vorbind, chiar și vara, este posibil să parcurgeți chiar și distanțe mai mari, dar va trebui să vă asumați costuri de reparații mult mai ridicate.
În plus, dacă diferența de uzură între noua anvelopă pe care o veți monta în locul celei defecte și perechea acesteia de pe punte este mai mare de 1.5mm, atunci se recomandă înlocuirea ambelor cauciucuri.
Gallery