În ultimii ani, schimbările climatice au devenit urgente climatice și cred că fiecare om de pe planeta asta a văzut sau a simțit pe propria piele efectele pe care acestea le au, de la inundații, la secete severe sau de la topirea calotei glaciare la creșterea nivelului oceanelor, de la poluarea masivă a apelor la cantitățile enorme de deșeuri, din care cea mai mare parte nu sunt reciclate.
De câțiva ani, UE a reglementat obligativitatea că firmele care au peste 500 de angajați să raporteze nonfinanciar prin mecanismul ESG care prevede indicatori de mediu, sociali și de guvernanță) tocmai pentru a măsura impactul și performanțele de mediu, sociale și economice aferente activităților proprii.
În România, această raportare este obligatorie pentru circa 700 de companii încă de acum 3 ani pentru că atunci când faci parte din problemă, trebuie să faci parte și din soluție. Sigur, până când companiile mari vor face pașii necesari pentru a identifica cum pot reduce pagubele pe care le fac mediului și ce procese interne își pot îmbunătăți pentru asta, ce pot face este să aloce o parte din bugetele de CSR nu doar cauzelor sociale ci și proiectelor sociale sustenabile care au și componentă verde/de mediu. Și mai pot face achiziții responsabile care au impact social și de mediu sprijinind astfel un ecosistem destul de fragil în România.
Singurele produse care au impact social sunt cele realizate de către ong-uri care au activitate economică, de către unitățile protejate sau de către întreprinderile sociale care sunt obligate să redirectioneze minim 90% din profitul lor către misiunea socială. Datorită unor granturi europene, acum există circa 200.000 de astfel de afaceri sociale mici dar, cel mai probabil, din lipsa unor facilități fiscale și granturi pentru scalarea acestora, majoritatea dintre acestea vor dispărea odată cu terminarea finanțării. Dintre acestea doar câteva au, pe lângă componenta socială și componenta “verde” prin tipul de afacere asumat.
Una dintre acestea este Asociația Natura Vie care și-a asumat și prin modelul de business (magazin online verde) și prin misiunea socială (50% dintre angajați sunt persoane vulnerabile, 100% din profit merge către proiectele de educație pentru mediu și către dotarea școlilor cu spatii de învățare în aer liber și cu infrastructură verde) o contribuție socială și de mediu foarte clară. Afacerea lor socială, magazinul www.e-natura.ro este un model inovativ de business deoarece l-au gândit ca o platformă nisată unde vând doar produse ale micilor poducători romani, toate vegane, naturale, artizanale, cu lanț foarte scurt de producție și în ambalaje sustenabile.
Ei sprijină și alte afaceri sociale, ong-uri și unități protejate ale căror produse se regăsesc în magazin la preț de producător. Au și produse upcycled, zero-waste sau certificate bio și un system de buyback și reutilizare a ambalajelor din plastic (doar 6 produse de curățenie sunt în bidoane de plastic de 5 litri din cele 500 de produse din magazin dar si acestea se pot vinde la vrac în ambalaje din sticlă; restul au doar ambalaje reciclabile și biodegradabile) iar coletarea se face doar în cutii de carton reutilizate sau prin sistemul “circular packaging” R-CREATE.
Practic, daca ești un om care are sustenabilitatea și grija pentru mediu ca stil de viață sau o companie care dorește să facă achiziții sustenabile cu impact social și de mediu, Asociația Natura Vie (e-natura.ro) este locul sigur de unde poți cumpăra produse alimentare sau nealimentare cu amprentă de carbon mică și cu valoare socială și de mediu mare. Au pentru companii un catalog de oferte pentru diverse ocazii: cadouri de Paste, de Crăciun, de 8 martie, de aniversări corporate pe care îl găsiți aici Catalog de oferte corporate www.e-natura.ro by Asociatia Natura Vie - Issuu și sunt și magazin afiliat pentru carduri cadou. Pentru ca se apropie Pastele, vă recomandăm să aruncati un ochi peste oferta lor.
Gallery