ß
Via fără oamenii care o lucrează n-ar fi decât un lan de ambrozie care s-ar căzni să împartă seva pământului cu tot soiul de pălămide. Un castel, durat cu secole în urmă spre a vremurilor mărturie, este expresia cea mai firească a recunoștinței pe care omul o poartă locului în care și-a dus efemera existență pământeană. „Wine Trips România” a bătut la porțile unuia dintre castelele care păstrează vie memoria celor care au vrut ca noi să le ducem povestea mai departe.
Preambul
Pe vremea când domnițele fugeau din castelele provinciale ca să trăiască la curțile împăraților lumii, viața la țară era complet diferită de cea de azi. Unii, mai puțin evlavioși și cu un relativ simț al realității, ar fi tentați să zică „din fericire”. Ceilalți... Ei bine, ceilalți - poate chiar descendenți ai unor familii nobiliare - ar putea ști din sursă sigură cum curgea timpul pe atunci.
*
O frântură de adevăr a ajuns și la noi când ni s-a îngăduit să intrăm pe porțile Castelului Bethlen-Haller, din Cetatea de Baltă, actualmente un domeniu aflat în proprietatea companiei Jidvei. Wine Trips România, somelierul Sergiu Nedelea și jurnalistul Mircea Radu au fost oaspeți răsfățați pe domeniul Jidvei din județul Alba.
După o vizită la Crama Tăuni, aflată în portofoliul celui mai mare producător de vin din România, echipa emisiunii Wine Trips România a tras la „han” în Cetatea de Baltă. Castelul, construit în stil renascentist între anii 1560-1624 de cancelarul Transilvaniei, Miklos Bethlen, e o replică a cetăților medievale de pe Valea Loirei. Gândit ca un refugiu nobiliar pentru pasionații de vânătoare și agrement, castelul a fost reamenajat în stil baroc, la 1773.
De la ridicare și până în prezent, Castelul Bethlen-Haller a avut peste 45 de proprietari. Azi, el poartă numele primului și ultimului deținător al său: Miklos Bethlen și groful Haller. Descendenții familiei Haller au vândut proprietatea familiei Necșulescu, deținătoarea domeniului viticol Jidvei. În zilele noastre, cetatea este administrată exclusiv în scop turistic și completează oferta de agrement a companiei Jidvei.
Episodul integral este pe PROTV PLUS și VOYO.
Castelul Bethlen-Haller este una dintre destinațiile preferate ale pasionaților de enoturism, adică acei iubitori ai vinului și ai poveștilor făuririi sale spuse într-un ambient plăcut. Castelul oferă azi locuri de cazare „pelerinilor” interesați de facerea vinului și ședințe de degustare memorabile. O astfel de experiență poate costa între 100 și 220 de lei și poate include acces în încăperile castelului, degustare și masa de prânz.
Dacă vrei să petreci noaptea aici, trebuie să plătești 500 sau 900 de lei pe o cameră, cu mic dejun inclus. Sau poți închiria o cameră din curtea interioară a castelului mic, pentru trei nopți, pentru 2.500 sau 3.500 de lei, cu toate mesele și degustări de vinuri incluse.
Andreea Kundi, ghid de turism, i-a introdus pe oaspeți în atmosfera de la curte din primii ani de existență ai castelului, după care i-a poftit la cină, în sala mare de degustări. Aici au fost introduși în tainele administrării domeniului de Claudiu Necșulescu, președintele Grupului Jidvei.
Dacă în episodul trecut, echipa Wine Trips România a aflat secretele maturării vinurilor de Jidvei, în acest episod Sergiu Nedelea și Mircea Radu au avut ocazia să și guste din licorile casei. Una dintre colecțiile de căpătâi ale producătorului român este Owner’s Choice, un tribut pe care Claudiu Necșulescu îl aduce fiicelor sale, Ana și Maria.
Jidvei a lansat sortimentele Sauvignon Blanc și Chardonnay sub brandul „Ana” și Pinot Gris și Fetească Albă sub brandul „Maria”.
„Urmează, anul ăsta, Rieslingul de Rhin, la Maria. Eu am marșat pe faptul că pot da multă încredere consumatorilor atâta timp cât eu, ca proprietar, pun numele fetelor ca brand. Am o grijă deosebită ca produsele să fie de mare calitate”, dezvăluie Claudiu Necșulescu.
Orice vin din portofoliul Jidvei îți e pe plac, îl găsești pe eMAG la un preț avantajos.
Jidvei a demarat anul trecut un proiect ambițios, menit să transforme domeniul din Alba în destinația enoturistică numărul unu din România. Mai exact, producătorul român de vinuri, care e și furnizor de servicii de agrement, a adoptat un concept tot mai prezent pe piața de turism, care propune vizitatorilor acces la produse locale, realizate respectând principiile agriculturii ecologice.
Vezi întreg episodul în VIDEO-ul de mai jos!
Articol susținut de eMAG.
Gallery