Dr. Wargha Enayati este un nume arhicunoscut în lumea medicală, datorită activității de pionierat în domeniul serviciilor private de sănătate. Noul investitor de la „Imperiul Leilor” dezvăluie în acest interviu cum a reușit să pună pe picioare prima rețea privată de sănătate în România și ce fel de antreprenori caută în sezonul 3 al emisiunii.
Dr. Wargha Enayati este fondatorul Rețelei Private Regina Maria și al Enayati Medical City, primul oraș medical din România. Este președintele Enayati Group, un consorțiu de companii din domeniul medical și de 11 ani a înființat Fundația Inovații Sociale Regina Maria.
Primul contact cu România l-a avut la începutul anilor ‘80, când a devenit student al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. S-a format ca medic cardiolog și, de 25 de ani, este antreprenor în domeniul medical. Cu toată această expertiză vine în sezonul 3 al emisiunii Imperiul Leilor, unde caută ceva mai mult decât niște afaceri cu potential de creștere.
Dr. Wargha Enayati a acceptat să ne vorbească despre începuturile sale ca antreprenor în România și despre provocările care l-au însoțit pe acest drum în business.
Sunteți în România din ani ‘80 și ați fost, astfel, martorul multor schimbări în această țară. E mai greu să faci business în 2021 decât în 1991?
„Eu am încercat mai multe business-uri începând cu anii ‘90, de la imobiliare până la a face o fabrică de producție de marmură, chiar aici în apropiere. În unele am eșuat, în unele nu, dar fiecare perioadă are provocarea ei și dintotdeauna, mai ales in România postdecembristă, au fost câțiva care au știut să se descurce. Și acum există astfel de persoane, asta nu s-a schimbat. Din fericire, acum trebuie să ai și alte calități ca să ai succes în business.”
Care erau provocările dvs. în anii ‘90, când ați început să investiți în servicii de sănătate?
„Eu am fost ca pe o insulă, singur-singurel. Pentru că eu nu am avut nici familia aici, nici pilele pe care trebuia să le ai și trebuia să mă deosebesc într-adevăr prin activitatea mea, pentru că îmi doream să creez business nou, inovator. Și am început mic, cu un cabinet, fiind proaspăt medic specialist în cardiologie. Nici nu știam de unde să atrag pacienți, să vină, să plătească bani pentru o consultație. În 1995 era foarte ciudat să mergi la medic și după să plătești, în afară de ciubuc. Deci să plătești (n.r. - pentru o consultație) era foarte ciudat.
De aceea, să creezi un business medical în care oamenii să fie obișnuiți să plătească pentru servicii medicale a fost foarte greu. Să creezi un vad, să vină pacienții care erau obișnuiți cu policlinicile de stat, să se obișnuiască după zeci de ani să înceapă să meargă la spitalele private și să plătească, să aibă încredere în spitalele private, era un lucru foarte greu.
Să accepte conceptul de rețea de sănătate, pe care să o găsească oriunde. Să folosească serviciul de abonamente, un concept nou concurent cu asigurările medicale, a fost un lucru foarte greu de implementat. Deci provocările au fost multe, pentru că era muncă de pionierat în mare parte și a durat aproape 15 ani până am impus pe piață abonamentele medicale, acum o piață de aproape 2 milioane de abonați.”
Ce s-a schimbat de atunci până acum din punctul de vedere al provocărilor?
„În domeniul medical nu mai poți face ceva generalizat, trebuie să fii mult mai specific și calitativ, trebuie să construiești servicii nișate, puternice, în concordanță cu nevoile pacienților actuali. Rețeaua pe care am creat-o eu, acum mai bine de 25 de ani, la care nu mai sunt acționar acum, are o reputație bună, și asta mă bucură. Așa că pentru mine a fost greu să fac altceva care să concureze în imagine cu primul meu copil, dar am știut că trebuie să fac un next level, trebuie să fac ceva care să depășească ce am făcut înainte din punct de vedere calitativ. Și am construit Enayati Medical City, primul oraș medical din România. O provocare care a durat 5 ani, dar care cred că este o reușită.
Toate business-urile mele medicale și proiectele mele au fost provocări, atât pentru mine, cât și pentru echipele mele și concurenții mei. Dacă acum abonamentele medicale sunt o chestie obișnuită, acum 20 de ani, când vorbeai cu cineva despre abonamente, de la Guvern până la concurenții mei, ziceau asta nu are niciun sens, că asigurările vin și te mănâncă, dar eu am crezut în acest concept.”
„Da, sigur. Am făcut și greșeli în afaceri în care am crezut. Uneori am zis că dacă eu spun ideile mele celor care conduc afacerea respectivă va merge, și nu a mers, pentru că nu am fost direct implicat. Sunt situații și situații.”
„Pentru mine, dacă sunt afaceri legate de medicină, poate să fie mai interesant, deși încerc să găsesc un echilibru, pentru că dincolo de specificul afacerii propuse, eu vreau să văd într-adevăr ce impact are acel business în societate. Dacă este o afacere unde cineva face 10.000 de euro într-un an, dar peste un an face pentru mine și pentru el 100.000 de euro, dar nu văd ce schimbăm noi în jurul nostru, nu mă interesează.”
Ce înseamnă pentru dvs. participarea la această emisiune?
„Pentru mine a fost foarte greu să mă hotărăsc dacă să particip la Imperiul Leilor, și n-am fost chiar hotărât 100% să particip. Ca medic practicant, care își iubește meseria, și ca om care are afaceri în zona medicală, e un pic ciudat să apar aici. Dar am acceptat pentru că m-am gândit că împreună cu colegii mei, care sunt super mișto cu toții, și care au cam aceeași viziune, putem aduce un pic de bine în țara în care trăim.
Și putem să arătăm populației că a fi șmecher nu înseamnă să te gândești numai la tine. Pentru mine nu e nicio laudă să stau într-un palat și în jurul meu să fie sărăcie. Vreau să ajut antreprenorii să facă business sustenabil, cu impact în societate, respectând etica și principiile sănătoase de viață, credință și business.”
Imperiul Leilor – Investește în tine!
Gallery