O fostă angajată a gigantului Facebook a făcut publice zeci de mii de pagini de documente interne ale companiei pentru a expune practicile necinstite ale platformei de socializare în raport cu utilizatorii săi. Frances Haugen și-a asumat o luptă inegală cu o corporație estimată al 160 de miliarde de dolari.
Frances Haugen are 37 de ani și, din 2019, a muncit ca manager de produs, pe probleme de integritate, la Facebook. Femeia și-a dat demisia în 2021 și a luat cu ea zeci de mii de documente interne pentru a putea dovedi cum Facebook refuză să ia măsuri pentru a împiedica răspândirea urii, violenței și dezinformării pe platforma sa.
De fapt, spune Frances, administratorii rețelei știu că din aceste postări, care se viralizează mult mai repede, compania câștigă cei mai mulți bani.
„Lucrul pe care l-am văzut la Facebook, în mod repetat, a fost că au existat conflicte de interese între ceea ce era bun pentru public și ceea ce era bun pentru Facebook, iar Facebook a ales, iar și iar, să optimizeze pentru propriile interese, cum ar fi câștigarea mai multor bani”, a spus femeia în cadrul emisiunii 60 Minutes, unde și-a și dezvăluit identitatea.
Inițial, fosta angajată a dezvăluit informații sensibile din interiorul companiei, în mod anonim, publicației Wall Street Journal. Însă, gravitatea faptelor reclamate a determinat-o să-și dezvăluie identitatea și să-și asume rolul de wistleblower.
Conform unui document intern, citat de jurnalistul american Scott Pelly, Facebook avea o analiză completă a modului în care ura distribuită pe platformă afectează utilizatorii. Cu toate acestea, administratorii rețelei nu ar fi făcut nimic să o blocheze, ci ar fi profitat de ea.
„Avem dovezi, din mai multe surse, că discursul plin de ură, discursul politic și cel care divide, dar și dezinformarea de pe Facebook și din aplicațiile din familie, afectează societățile din întreaga lume”, se arată în documentul intern al Facebook.
Luna trecută, Frances Haugen a depus opt plângeri împotriva Facebook, acuzând compania că ascunde investitorilor și publicului cercetările despre neajunsurile sale. Wall Street Journal, care a demarat o anchetă plecând de la dezvăluirile sale, a scris că cei de la Facebook știu care sunt problemele pe care le au aplicațiile lor, inclusiv efectele negative ale dezinformării și daunele cauzate.
Reprezentanții platformei Facebook au negat cu vehemență acuzațiile lansate de fosta angajată, considerând că ea a scos din context multe informații.
Purtătorul de cuvânt al companiei a replicat, spunând că Haugen „a folosit materiale selectate ale companiei pentru a spune o poveste înșelătoare despre cercetările pe care le facem pentru a ne îmbunătăți produsele.”
„În fiecare zi, echipele noastre trebuie să echilibreze protecția capacității a miliarde de oameni de a se exprima deschis cu nevoia de a menține platforma noastră un loc sigur și pozitiv. Continuăm să îmbunătățim semnificativ pentru a aborda răspândirea dezinformării și conținutului dăunător. Să sugerăm că încurajăm conținutul rău și să nu facem nimic, nu este adevărat”, a spus purtătorul de cuvânt al Facebook, Lena Pietsch, pentru CNN Business.
Fotografii: Shutterstock/60 Minutes YouTube
Vezi și VIDEO:
Gallery