Coronavirusul și-a lăsat puternic amprenta în viața noastră de zi cu zi: nu mai interacționăm la fel și nu ne salutăm la fel. Distanța este obligatorie. Închiderea îndelungată a dus, de asemenea, la schimbări importante în modul în care consumăm și multe obiceiuri împământenite în această perioadă vor rămâne intacte și post pandemie: bunicii noștri cumpără online pentru prima dată, mărcile ieftine preiau monopolul, mai puțin catering și mai mult gătit acasă, etc.
Comerțul electronic se maturizează rapid în timpul pandemiei. Consumatorul a crescut achizițiile online în timpul perioadei de restricții, companiile au fost nevoite să stimuleze vânzările online și distribuitorii fac tot posibilul pentru a răspunde la un ritm de activitate similar cu Black Friday, pentru că 1 din 5 consumatori la nivel mondial fac zilnic cumpărături online, conform ultimelor rapoarte PwC.
Nu toate sectoarele experimentează creșterea în același fel. Alimentele sănătoase, industria de fashion, electronice și electrocasnice, produse de uz casnic, lenjerii de pat pentru copii si adolescenti sau adulți, frumusețe și parafarmacie sunt câțiva dintre nișele câștigătoare atunci când vine vorba de profituri, în timp ce, din motive evidente, turismul și companiile aeriene au fost practic paralizate.
Consumatorul în regim de criză
Situația de criză a modificat și obiceiurile consumatorilor. Înainte de pandemie, cumpărătorii obișnuiau să cerceteze online ceea ce doreau să cumpere, dar făceau achiziția finală în magazinele fizice. Acum, numărul persoanelor care cercetează și cumpără online a crescut datorită confortului, al ofertei și al transparenței.
Consumatorul intră în modul de criză și se uită din ce în ce mai mult la preț, astfel încât va exista o creștere a vânzării pentru mărcile no-name în supermarketuri, care sunt mai ieftine. Când consumatorul vede că prețul unui produs crește, cel mai probabil îl va abandona în favoarea unuia mai ieftin. Acest lucru va provoca întârzieri în deciziile de cumpărare pentru cele mai scumpe bunuri, cum ar fi mașini, mobilier, electrocasnice, etc.
Noile tendințe ale consumatorilor accelerează digitalizarea chiar și în întreprinderile mici, dar prezintă un risc: cumpărăturile compulsive.
Mulți oameni și-au pierdut teama de a cumpăra online, dar acest lucru are latura sa negativă. Deoarece cumpărarea pe aceste platforme este mult mai ușoară, acest lucru poate duce la o activitate mai mare de consum, ceea ce înseamnă că achizițiile irositoare se pot face mai ușor decât înainte.
Digitalizarea duce la scăderea cumpărăturilor în magazinele fizice?
Vânzările online din comerțul cu amănuntul sunt în creștere, dar acest lucru nu înseamnă că magazinele fizice vor fi radiate de pe piață. Există un întreg ritual în achiziționarea unui bun, iar consumatorii nu sunt pregătiți să îl lase definitiv uitat.
Cu toate acestea, magazinele fizice locale ar trebuie să se racordeze la stimulii pieței și să își susțină comunitatea locală vârstnică și cea cu risc crescut de morbiditate prin oferirea unui serviciu online de cumpărare.
Crearea unui magazin online de către micile întreprinderi locale reprezintă în fond engagement-ul social pe care îl oferă micile afaceri publicului lor țintă.
Privind în ansamblu și ținând cont de mișcarea digitalizată la care suntem părtași în ziua de astăzi, crearea unui magazin online de către mici întreprinderi locale este în esență un process win-win:
-compania: câștigă mai mulți clienți, este prezentă pe două piețe, este prezentă pe cea mai puternică piață, câștigă admirația socială locală.
-consumatorul: este în siguranță, produsele îi vor fi livrate mai facil și mai rapid.
Micile afaceri care ar trebui să aibă în vedere realizarea unui site de prezentare servicii sau a unui magazine online performant sunt: instalatorii, firmele de foraje, micile magazine alimentare, croitorie, cizmărie, pielărie, magazine second hand, magazine de haine și încălțăminte, etc.