ß
Munca de acasă poate fi un avantaj dar și un dezavantaj în egală măsură. Poți să lucrezi într-un mediu comod, fără drumuri la birou și colegi enervanți, așa că probabil nu ai ce să-ți dorești mai mult.
Pe de altă parte, tentația unui somn lung dimineața și atmosfera care te îndeamnă la relaxare și în niciun caz la muncă, pot fi un dezavantaj major.
Pentru a nu fi nevoit să te reîntorci într-un spațiu de muncă oficial și pentru a reuși să duci la bun sfârșit toate taskurile pe care le ai de la birou, ți-am pregătit câteva sfaturi despre cum să fii productiv când muncești de acasă.
1. Fă o listă cu toate lucrurile pe care le ai de făcut. Această listă ar trebui să conțină absolut toate sarcinile pe care le ai, atât munca de birou, dar și treburile legate de casă. Pioritizează taskurile de pe listă și alocă-le un timp bine definit în care să le termini. Pentru o bună organizare, îți poți pune o alarmă să sune din când în când, pentru a fi tot timpul conectat la timpul rămas.
2. Închide orice aplicație sau altă sursă care te poate distrage de la munca ta. Fără rețele de socializare, fără notificări de la mesagerie, fără televizor sau chiar internet. Oprește totul în jurul tău și concentrează-te doar pe ceea ce ai de făcut.
3. Pune un playlist care te motivează să lucrezi. Poate preferi muzica clasică sau poate ceva antrenant, cum ar fi stilul tehno. Indiferent de preferințele tale, ascultă ceva care să te ajute să intri în fluxul de lucru.
4. Organizează-ți un spațiu rezervat doar pentru munca de birou. Renunță la ideea de a munci așezat la masa din bucătărie sau chiar în pat. Indiferent dacă apartamentul tău nu este foarte generos din punct de vedere al opțiunilor, cel mai indicat este să ai o zonă doar pentru lucru. Vezi aici modele de birouri de diverse mărimi, dintre care poți să alegi în funcție de preferințe. Adaugă o lampă de birou, o floare și un panou de plută pe perete și vei avea colțul tău de unde să muncești nestingherit.
5. Deși productivitatea este importantă, nu uita să faci din când în când o pauză. Cel puțin din oră în oră, ridică-te de pe scaun, fă câteva mișcări de stretching și chiar niște genuflexiuni. Dacă vei sta prea mult pe scaun, riști să dezvolți multe afecțiuni și chiar să te îngrași. Nu te scufunda în muncă și păstrează-ți obiceiurile din viața personală.
6. Delimitează clar programul de birou. Deși este tentant să te așezi la laptop și să lucrezi oricând îți vine o idee sau nu ai altceva de făcut, nu lăsa ca munca să te acapareze cu totul. Chiar dacă nu vei respecta programul 9-17, setează-ți un timp de 8-10 ore maxim în care să lucrezi, iar restul folosește-l pentru relaxare, odihnă sau intalniri cu prietenii.
7. În timpul programului de lucru îmbracă-te adecvat. Renunță la pijamale sau haine de casă și alege haine cu care te-ai îmbrăca în mod obișnuit la birou. Bine, dacă stilul obișnuit era unul office, poți renunța la cravata ori sacourile scorțoase.
8. Păstrează weekend-urile pentru tine. Chiar dacă laptopul este la un pas distanță iar proiectul de la muncă mai are doar puțin până să fie terminat, nu te lăsa atras în mirajul ideii ”lucrez doar puțin”. Lasă totul pentru luni, când munca va începe din nou și folosește-te de timpul liber în scop personal. Mergi la sală, fă plimbări în aer liber sau ieși în oraș cu prietenii. Te vei încărca, astfel, cu energia necesară pentru următoarea săptămână de job.