ß
Cu siguranță pandemia a schimbat obiceiurile de consum ale întregii planete și implicit ale românilor, în anul 2020. Dacă în anii precedenți, oamenii preferau să își facă cumpărăturile direct în magazin, anul acesta numărul persoanelor care aleg livrarea cumpărăturilor direct la ușă a crescut cu 400 % în ultimele luni.
Explicația acestui fenomen este aceea că din ce în ce mai mulți oameni evită să iasă din casă pentru a face cumpărături iar plata cu cardul, a devenit un obicei din ce în ce mai des folosit.
Printre produsele care se cumpără mai des online se află cărțile pentru că ieșim mai puțin în aer liber, articolele sportive pentru că evităm sălile de sport, jucăriile pentru a evita să lăsăm prea mult copiii la televizor sau pe tabletă și alimentele pentru că gătim mai des acasă. Și adoptarea un sistem de lucru la domiciliu a adus schimbări majore în toate domeniile de afaceri. Cele mai semnificative modificări au avut loc pe piața modei unde mai multe magazine clasice au fost forțate să închidă, în timp ce alte magazine clasice s-au mutat în mediul online.
Conform unui studiu realizat recent de VTEX, unul dintre cei mai mari jucători pe piața e-commerce din lume, categoriile de produse care au înregistrat anul acesta cele mai mari creșteri ale vânzărilor online sunt produsele alimentare și băuturile alcoolice, articolele sportive, jucăriile, cărțile, bijuteriile și produsele pentru casă. Produsele alimentare au înregistrat cea mai mare creștere, depășind 300 %, iar cele de articole sportive, cele pentru casă, decorațiunile, jucăriile, cărțile, bijuteriile sau produsele electronice au depășit 150 %.
Această creștere s-a datorat și faptului că numărul persoanelor aflate într-o categorie mai puțin prezentă în e-commerce, respectiv aceea a persoanelor de peste 50 de ani, a crescut semnificativ, dar și disponibilității comercianților pentru a face noi parteneriate sau de a concepe oferte atractive. Și cererea de coduri promoționale și cupoane a crescut cu 13 % față de 2019, conform specialiștilor portalului internațional cu cupoane și coduri promoționale – Promocodius.
Un alt trend care a devenit realitate într-un timp foarte scurt și care a determinat semnificativ modificarea obiceiurilor de consum ale oamenilor este munca de acasă. Dacă produsele alimentare și cele pentru acasă au crescut în preferințele cumpărătorilor, în alte zone precum cea de modă, vânzările la nivel mondial au înregistrat scăderi semnificative.
Cu toate acestea, piața de fashion e-commerce este în creștere la nivel mondial, mai ales în România unde consumul este încă la început. Retailerii de fashion s-au adaptat rapid contextului pandemiei, prin adaptarea colecțiilor la noua situație, mutarea în online a unor branduri de lux, îmbunătățirea experienței de cumpărare sau prin diverse campanii de reducere. Spre exemplu, prin folosirea unui cod promoțional Orsay (legătură), unul dintre cei mai mari retaileri germani de fashion de pe piața românească, clienții pot beneficia de reduceri semnificative la majoritatea produselor pe care le oferă magazinul.
Deși, inițial, lockdown-ul a fost motivul care a determinat creșterea vânzărilor, ulterior, acțiunile companiilor pentru a menține această creștere și fidelizarea clienților, comoditatea, accesul mult mai rapid la o gamă extrem de variată de produse, siguranța mai mare, economia de timp și bani i-au determinat pe clienți să continue să facă achiziții în mediul online.
Schimbarea într-un timp foarte scurt a modului de a face achiziții a clienților, proces determinat în primul rând de preţ şi apoi de timpul de livrare, notorietatea comerciantului sau de recomandările prietenilor, pune presiune pe companii, care sunt nevoite să regândească atât modelul de afaceri, precum și strategiile pentru îmbunătățirea experienței de cumpărare și oferirea unor servicii cu valoare adăugată.
Potrivit estimărilor ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) pandemia a accelerat cu minimum doi ani comerţul online românesc iar piaţa de e-commerce din România va ajunge anul acesta la 5,5 miliarde euro, cu 30% peste 2019 .