Noul produs de advertising al Facebook se numeste “sponsored stories” (povesti sponsorizate) si isi propune sa foloseasca posturile membrilor retelei sociale in reclame care vor aparea pe paginile prietenilor. Partea proasta este ca nu ai voie sa alegi sa nu apari in reclamele platite de advertiser pe Facebook.
“Povestile sponsorizate” se bazeaza pe "Like"-urile pe care membrii Facebook le dau diverselor pagini ale restaurantelor, magazinelor, produselor etc. si pe posturile pe care le scriu pe contul lor. In videoclipul prin care Facebook isi promoveaza noul produs, apare numele utilizatorului, poza de profil si comentariul acestuia despre experienta la Starbucks.
Daca pentru firmele de advertising, aceasta miscare era asteptata de multa vreme, pentru cei peste 500 de milioane de utilizatori Facebook este o surpriza neplacuta.
"Oamenii dau Like gandindu-se ca este un lucru personal, nu o fac in scop comercial", sustine Vijay Pullur, CEO al unei companii de social media marketing.
Ce se intampla de fapt: tu scrii un post in care spui ca esti multumit de un produs sau serviciu, iar Facebook incearca sa il vanda mai departe catre compania respectiva. Ce primesti tu din afacerea asta? Nimic.
“Facebook doar le permite advertiserilor sa preia aceste posturi si sa le promoveze pe pagina lor”, spune un oficial al companiei. Aceste povesti sponsorizate nu vor fi vazute decat de prietenii utilizatorului care au vizualizat mai inainte postul original. Daca postezi pe peretele tau ca tocmai ai baut o cafea delicioasa de la Starbucks, compania poate cumpara postul tau de la Facebook si sa-l transforme intr-o reclama pe care va promova prietenilor tai. Tu te alegi doar cu multumirea ca promovezi indirect un produs de care esti multumit.
Dupa cum era de asteptat, a fost deja creata o petitie pe Facebook, prin care se cere blocarea acestui produs. “Nu sunt suficient de bogati fondatorii Facebook? Chiar trebuie sa mai stoarca bani in plus din advertising prin aceste povesti sponsorizate? Ce va urma in continuare? Reclame postate fortat pe peretele utilizatorilor? Aceea va fi ziua in care Facebook va muri. Blestemata sa fie aceasta lacomie capitalista”, e scris pe pagina petitiei.
Vezi aici video-ul in care Facebook isi prezinta "povestile sponsorizate"!