ß
Românii așteaptă Black Friday 2020 pentru a face achiziții avantajoase pe final de an. Specialiștii în comerț online spun că va fi o ediție specială a sărbătorii cumpărăturilor la preț redus.
Obiceiurile noastre s-au schimbat radical în 8 luni de pandemie, iar asta s-a văzut și în cumpărăturile pe care le-am făcut în această perioadă. Specialiștii estimează că primul Black Friday din pandemie va veni cu o creștere spectaculoasă a vânzărilor în mediul online, pe fondul încurajării acestui tip de comerț.
Dorin Boerescu, CEO al platformei de markting afiliat 2Performant, susține că Black Friday 2020 va fi o oportunitate atât pentru magazine, cât și pentru clienții lor. Aflați în cele ce urmează cum s-a schimbat comportamentul de consum al românilor în pandemie, ce produse sunt la mare căutare acum și cum puteți pune mâna pe cele mai bune oferte de Black Friday.
Pandemia de Covid-19 a mutat pe aproape toți în online. S-a întâmplat același lucru cu obiceiurile noastre de consum? Azi până și pâinea o poți comanda online....
„Așa este, poți comanda online pâine și toate celelalte bunuri de care ai nevoie ca să trăiești. Și asta este un lucru minunat în condițiile actuale de pandemie. Shoppingul online este cea mai sigură formă prin care poți face cumpărături în prezent, rămâne un moment de satisfacție și răsfăț, dar mai echilibrat. Comercianții au găsit metode să păstreze entuziasmul descoperirii de noi produse (prin oferte, promoții, game limitate etc.), iar bucuria generată de cumpărătura în sine este dublă: la achiziție și la livrare.
În același timp, online-ul ne permite să fim mult mai informați în ceea ce privește produsele pe care le cumpărăm, să facem comparații de prețuri între magazine aflate la kilometri distanță și să alegem ceea ce se potrivește cu adevărat cel mai bine cu noul nostru mod de a trăi și cu puterea actuală de cumpărare.
Anul trecut eram uimit când auzeam că un coleg și-a învățat mama să comande dintr-o anumită aplicație sau de pe un anumit site, acum ni se pare tuturor că asta-i norma și pare foarte firesc să auzim prin întâlnirile noastre de lucru să-i arăți mamei tale că sunt promoții la articolele de casă de la magazinul online x.
Suntem cu toată noua noastră viață în online, fie că suntem bunici, părinți, tineri la început de cariere, adolescenți, școlari sau preșcolari și cu noi toți sunt și o mulțime de nevoi noi. Observ că magazinele devin tot mai conștiente de acest lucru, învață să răspundă acestor nevoi și încearcă constant să le servească prin produsele și serviciile lor.”
Cum crezi că va arăta ediția din acest an a Black Friday, dată fiind conjunctura?
„Este primul Black Friday în pandemie, iar asta înseamnă din start noutate. Asistăm, așa cum spuneam mai devreme, la diversificare a publicului care va cumpăra online. Toată această digitalizare pe care o trăim în contextul pandemiei a făcut ca tot mai mulți oameni să se îndrepte către cumpărături online, astfel că astăzi nu ni se mai pare ciudat când auzim că părinții noștri sau chiar bunicii au făcut o comandă online. Așadar, acesta va fi Black Friday-ul cu cel mai mare număr de clienți noi în online de la intrarea acestui concept de cumpărături pe piața din România.
Iar lucrul acesta înseamnă și multe oportunități pentru magazinele online. Le recomandăm acestora să investească în formarea și educarea unui obicei de consum sănătos în online pentru că vor câștiga clienți de drum lung; cum și-i cresc așa îi vor avea pe viitor. Mă aștept la oferte și promoții foarte bune din partea celor mai multe dintre magazinele din portofoliul 2Performant în această perioadă.
Cred că vom avea parte de lichidări reale de stocuri, lansări de produse noi (mai ales în categoriile de răsfăț, recompensă, cadouri, mici și mari bucurii), pachete de tip cumperi acum, plătești în rate, livrăm la cererea ta pe parcursul anului viitor, oriunde îți dorești.”
„Ultimele luni ne-au arătat creșteri importante pe anumite categorii de produse. Odată cu schimbarea stilului de viață, românii au fost mult mai interesați să cumpere articole potrivite pentru noile nevoi dictate de timpul petrecut mai mult acasă, lucrul remote, școala online. Pe fondul acesta, vom asista la creșteri în Black Friday pe categoriile de produse deja favorizate de pandemie.
Cred că vor avea de câștigat magazinele din care se pot achiziționa obiecte pentru casă și grădină, cosmetice și îngrijire personală, electrocasnice și electronice, obiecte pentru copii (puericultură mică și soluții pentru școală online), haine din gama mai scumpă, dar și haine pentru casă, articole sportive (sporturi de făcut în casă, dar și produse pentru drumeții și mișcare în natură), cursuri pentru dezvoltare de cunoștințe noi și cărți. Cărțile și produsele pentru casă și grădină au fost în fiecare lună a acestui an în top vânzări și probabil vor rămâne astfel pentru cel puțin încă câteva luni.”
Care ar fi cele mai bune metode la care pot apela românii pentru a-și asigura produsele pe care și le doresc de Black Friday?
„În primul rând, Black Friday este un eveniment pentru care e important să-ți planifici bugetul. Este (încă!) o ocazie excelentă să cumperi bunuri de valori mari, cum ar fi televizoare, laptopuri, frigidere, telefoane etc., la prețuri greu de găsit altfel, iar pentru asta recomand să te documentezi înainte și să intri în magazine cu un buget clar. Eu sfătuiesc oamenii să aloce 70-80% din bugetul de Black Friday pentru achiziții mari, de care să te bucuri pe termen lung, iar restul pentru răsfăț și impulse buying, fără a depăși însă bugetul alocat.
Comparatoarele de prețuri și agregatoarele de oferte speciale sunt de mare ajutor în perioada asta. Recomand o căutare pe Google după cuvintele preț black friday produs pentru a vedea care dintre magazine îl vând și cam la ce preț. După această documentare, a bine să alegeți 2 sau 3 magazine favorite pentru fiecare achiziție scumpă și să vă abonați la newsletter-ul lor pentru a primi printre primii lista de produse reduse. Adăugarea în coș poate funcționa, însă nu îți garantează că prinzi cea mai bună ofertă. Realist vorbind, e foarte puțin probabil să prinzi reducerile de 80%, este posibil ca acestea să se aplice pentru un număr foarte mic de produse (5 iPhone 12 la 70%, să zicem), astfel că recomandarea mea este să targetezi reducerile sustenabile pentru produsele de care chiar ai nevoie.
Pentru cumpărătorii puțin mai sofisticați, există instrumente care monitorizează prețul produselor pe perioade lungi de timp la mai multe magazine online și care te ajută să știi dacă prețul de Black Friday e bun sau nu.”
Cât de importantă crezi că va fi această ediție de Black Friday pentru magazine?
„Istoric vorbind, noiembrie este de mult timp cea mai bună lună pentru comerțul electronic și cred că va rămâne și anul acesta, cu cifre peste luna decembrie. Pentru magazine, Black Friday a fost și va rămâne un eveniment de marketing și de achiziție de clienți noi. Reducerile mari la categorii importante de produse au reprezentat și continuă să o facă un pretext excelent pentru a atrage atenția consumatorilor și aici se va vedea inspirația comercianților de a veni cu oferte adaptate la cererea din 2020, în mod cert foarte diferită de anii trecuți.
Cred că magazinele care sunt sau erau active în categorii de produse cu consum afectat de pandemie au de Black Friday cea mai bună ocazie să se repoziționeze, plecând de la înțelegerea schimbărilor din obiceiurile de consum ale clienților curenți și potențiali. Concret, dacă până acum vindeai rochii pentru balurile de boboci și pentru nunți (evenimente care practic au dispărut), acum poți veni cu oferte destinate aceluiași target (liceeni, tineri, să zicem), dar pentru obiceiuri de consum adaptate pandemiei (pijamale, papuci de casă, haine pentru sport acasă sau în aer liber etc.).”
Ce vor căuta românii, cu precădere, în această perioadă, în care mulți s-au confruntat cu pierderea locurilor de muncă și reducerea veniturilor?
„Dacă ne raportăm la mișcările de pe piața muncii, foarte mulți caută surse noi de venit, iar afilierea îi poate ajuta în acest sens pe cei nativ digitali. Ca platformă de marketing afiliat, 2Performant pune în legătură magazinele online cu afiliații, cei care le promovează produsele în mediul online și sunt plătiți la cost per vânzare, într-un sistem bazat pe performanță. Creăm astfel locuri de muncă și vom continua să facem asta și în 2021.
Există afiliați înscriși în platforma noastră care după ani de activitate trăiesc exclusiv din asta, acesta este jobul lor, așa cum există și afiliați care prin această activitate își suplimentează veniturile cu 100-200 euro/lună.
Pentru toți creăm conținut educațional în permanență și avem grupul de facebook Primii Pași în Afiliere care este foarte activ și în cadrul căruia pot găi suport și informații extrem de utile.”
Gallery