ß
Cei mai mulți proprietari de magazine online au făcut pregătiri pentru Black Friday încă din timpul verii - în special negocieri cu furnizorii și comenzi în avans de stocuri consistente. Black Friday este un moment de mare importanță în orice business de retail, cu atât mai mult în mediul online.
În perioada noiembrie - decembrie, foarte multe e-shop-uri ajung să înregistreze vânzări poate chiar mai mari decât în primele 10 luni ale anului, cumulat. Valorile sunt datorate popularității foarte mari a conceptului de Black Friday, consumatorii pregătind bugete speciale pentru achizițiile din această perioadă.
În prezent, administratorii de magazine online fac ultimele pregătiri pentru Black Friday, iar acestea sunt mai degrabă de ordin tehnic, de pregătire a logisticii (inclusiv eventuale angajări de personal suplimentar), dar și de marketing (strategii, oferte, tactici de promovare, PR). Este important ca în perioada Black Friday să existe un suport real din partea partenerilor din curierat, contracte ferme cu cel puțin două firme.
Este posibil să se consemneze blocaje în acest domeniu, deci ideal este să existe cel puțin un plan B față de contractul principal de curierat, furnizorul preferat pentru livrare de comenzi. De altfel, mai ales în cazul magazinelor online care vând produse de valori mai mari sau care au marjă mare de adaos comercial, prețul nu mai este așa de important când vine vorba de curierat, ci mai degrabă importantă este disponibilitatea soluțiilor de curierat.
De maximă importanță pentru prestația unui magazin online de Black Friday este însă partea tehnică. Aici ne referim la soluția de e-commerce folosită (fără erori, uzabilitate ridicată), dar mai ales la serviciul de web hosting. De Black Friday, soluția de găzduire web este testată la maximum în mod real, este pusă la încercare mai mult decât oricând. Partea de marketing asigură un flux mare de clienți, dar serverul trebuie să reziste la acest trafic foarte mare.
Problemele cu găzduirea web de Black Friday par să fie parte dintr-un scenariu horror. S-ar irosi mulți bani investiți în promovare și s-ar rata un moment major, unic în an. Vizitatorii care intră în contact cu un website offline, cu pagini care nu se pot încărca, renunță rapid la a mai accesa magazinul online și trec la concurență, cumpărând de acolo. Black Friday este un moment de shopping din impuls, deci comercianții nu își permit să nu profite instant de oportunități.
Nici situația în care vizitatorii nu pot naviga rapid prin paginile magazinului online nu este de dorit. Dacă website-ul se încarcă lent, potențialii clienți nu vor mai avea răbdare și, la fel, vor migra spre soluții alternative. Se vor pierde încasări, se vor rata vânzări, totul din motive tehnice... Comercianții trebuie să se asigure că au alături un partener de încredere, o firmă de gazduire web cu o foarte bună reputație. Ce mai contează: data center în România, suport tehnic non stop, uptime garantat 99,9%.
În materie de stocuri și negocieri cu furnizorii, pe ultima sută de metri nu mai pot fi realizate deal-uri importante. Însă partea tehnică și cea de logistică, ambele de mare importanță, sunt capitole unde se mai pot face schimbări chiar și în această perioadă. Niciun detaliu nu trebuie tratat cu superficialitate, toate elementele trebuie să fie perfect funcționale pentru ca rezultatele să fie cel puțin pe măsura așteptărilor. Iar de Black Friday, toți retailerii își pun mari speranțe în vânzări record.