ß
În ultimii ani, se observă o mișcare globală împotriva evaziunii fiscale, în special în combaterea mutării profiturilor din țara în care acestea se înregistrează, cu scopul unei impozitări minimale.
O astfel de situație își găseste un context favorizant în tranzacțiile derulate în cadrul grupurilor multinaționale care au prezență comercială în mai multe state.
Însă, prin introducerea principiului valorii de piață – prin care companiile dintr-un grup sunt obligate să aplice același comportament ca cel observat în piață – aceste situații potențial negative pentru economiile globale sunt drastic controlate și eliminate.
Astfel, prețurile de transfer permit construirea unor structuri multinaționale care creează o vastă gamă de beneficii pentru companiile care o aplică. Echipa ATIPIC Solutions prezintă în cele ce urmează principalele argumente pentru care grupurile multinaționale prioritizează crearea unor astfel de structuri.
Preturile de transfer permit eficientizarea procesului de producție
Punerea în funcțiune a unor lanțuri de aprovizionare, producție și vânzare este mult mai facilă când aceste procese se păstrează în cadrul aceluiași grup, fără includerea unor furnizori externi.
Într-o astfel de situație, grupurile pot înființa companii în state diferite pentru a profita de cele mai bune sau ieftine resurse, fără a fi limitați de barierele teritoriale.
De exemplu, materia primă poate veni dintr-un stat unde calitatea acesteia este crescută, procesarea acesteia se poate face într-o țară în care facilitățile tehnice sunt mai dezvoltate, iar produsul final se poate construi sau asambla într-un stat unde costul forței de muncă este mai scăzut.
Un astfel de lanț, în cele mai multe cazuri, determină costul de producție să scadă, iar calitatea produsului să crească – co-beneficiari fiind desigur, clienții finali, dar și economiile țărilor în care compania alege să își desfășoară operațiunile.
Efect de sinergie realizat la nivelul întregului grup în ansamblu
Pe lângă activitățile operaționale, grupurile își doresc, de asemenea, și eficientizarea activităților administrative. Astfel, în ultimii ani, se observă – inclusiv la nivel național – o creștere a apariției centrelor de servicii partajate, unde se centralizează funcții administrative, precum IT, contabilitate, resurse umane.
Aceste centre de servicii vor prelua complet sau parțial aceste activități de la companiile afiliate. Astfel, companiile beneficiare vor plăti factura către centrul de servicii, fiind obligați să alinieze preturile de transfer la nivelul prețurilor pentru servicii similare din piață, dar nu vor mai înregistra costurile desfășurării interne a acestora (e.g. salariile specialiștilor, utilități, echipamente).
Aspecte privind rețeaua de marketing a grupului
În cadrul activității de marketing, grupurile urmăresc creșterea notorietății internaționale a brand-urilor, a mărcilor comerciale deținute și a produselor proprii.
Astfel, un brand puternic și apreciat garantează calitatea produselor sau serviciilor, indiferent de țara în care acestea sunt achiziționate.
Desigur, companiile locale își doresc beneficiile care provin din rețeaua de marketing a grupului, iar acestea sunt obținute prin plata unor redevențe sau francize către compania grupului desemnată pentru deținerea drepturilor de distribuție a acestor proprietăți intelectuale.
Aceste remunerații trebuie să se desfășoare conform principiul valorii de piață – prețurile de transfer aplicate trebuie să fie la nivelul celor care ar fi fost aplicate între două companii independente.
Beneficiile adesea depășesc riscurile în alegerea structurilor multinaționale
Deși tranzacționarea bunurilor, serviciilor și a capitalului între companiile aceluiași grup multinațional pot expune grupurile multinaționale la anumite riscuri, putem observa că există numeroase beneficii operaționale și comerciale, și nu doar de ordin fiscal.
Astfel, beneficiile produse de tranzacționarea intra-grup și aplicarea prețurilor de transfer au o influență substanțial pozitivă în alegerea acestor tipurilor de structuri operaționale extinse pe mai multe teritorii, ducând astfel o creștere globală a numărului de companiilor multinaționale.