ß
Fiecare defecţiune a maşinii te pune în faţa unei decizii. În cazul accidentelor rutiere, fie că eşti sau nu responsabil, trebuie să alegi dacă o repari pe poliţa de asigurare, dacă încasezi despăgubirea cuvenită sau dacă îţi asumi cheltuielile de reparaţie.
Atunci când maşina este model mai vechi şi reparaţia este costisitoare, trebuie să evaluezi dacă merită investiţia sau mai bine o înlocuieşti. Să le luăm pe rând pentru a vedea ce opţiuni ai.
Ai făcut accident şi nu eşti vinovat
Dacă în urma încheierii constatării amiabile sau a unei decizii a agentului de poliţie reiese că eşti parte păgubită într-un dosar de daună, ţi se deschid mai multe oportunităţi. Contează şi ce tip de poliţă de asigurare ai tu – RCA sau Casco – pentru că asigurătorul tău te poate sprijini în această cauză, dar cel mai mult contează poliţa şoferului vinovat. În urma evaluării daunelor, poţi alege ca maşina să-ţi fie reparată într-un service autorizat, iar plata să fie efectuată de societatea de asigurare care îl acoperă pe şoferul vinovat. Alternativa este ca asigurătorul să-ţi ofere o anumită sumă de bani cu ajutorul căreia îţi poţi repara maşina în regie proprie. Procedura este legală şi transparentă şi mulţi şoferi o aleg pentru că li se pare avantajoasă. Atunci când suma care ţi se oferă este apropiată de valoarea de piaţă a maşinii lovite, ai toate şansele să ieşi în câştig, deoarece rămâi şi cu epava, pe care o poţi valorifica online la Dez.ro - dezmembrari auto.
Eşti responsabil de producerea unui accident
În acest caz, dacă nu ai poliţă de tip CASCO, responsabilitatea reparaţiilor pentru propria maşină îţi revine în totalitate. În primul rând, trebuie să evaluezi pagubele. Dacă acestea sunt aproape de valoarea de piaţă a maşinii tale, reparaţia devine nerentabilă. Decât să cheltui o sumă pentru a repara maşina lovită, mai bine foloseşti acei bani pentru a cumpăra un model similar fără istoric de accidente grave. Şi în acest caz trebuie să decizi ce faci cu epava. În funcţie de zona în care a fost lovită poţi valorifica anumite piese pe care să le vinzi online. Dacă lovitura a fost în lateral sau în spate, iar motorul şi cutia nu au fost atinse, mai amortizezi din pagubă prin scoaterea lor la vânzare. De asemenea, poţi vinde întreaga maşină într-un parc de dezmembrări. Sau o poţi duce la un centru de colectare a fierului vechi, însă aceasta este soluţia cel mai puţin rentabilă.
Defecţiuni pe care nu reuşeşti să le remediezi
Generaţiile mai vechi de maşini se bazau pe foarte multă mecanică. Conceptul de reparaţie imposibilă era greu de acceptat pentru maşinile şi mecanicii dinainte de anul 2000. Pe măsură ce tehnologiile au evoluat, iar piesele din fier au fost înlocuite cu circuite electrice, au apărut o mulţime de probleme fără rezolvare. În fiecare an auzi ştiri despre mari producători care cheamă în service zeci de mii de modele noi pentru a remedia defecţiuni constatate în trafic. Acesta este un caz fericit, pentru că producătorul îşi asumă defectul din fabrică şi îl remediază. Cu adevărat grav este atunci când defecţiunea apare după încheierea perioadei de garanţie, când reparaţia revine exclusiv în responsabilitatea ta. Sunt pline forumurile de poveşti ale unor proprietari care nu reuşesc să rezolve problemele maşinilor lor, fie că vorbim de autoturisme sau vehicule comerciale. Dacă anul de fabricaţie şi numărul de kilometri se încadrează la cerinţele dealerilor auto pentru buy-back, este o variantă de luat în calcul pentru a-ţi cumpăra o nouă maşină, de data aceasta un model fără probleme.
În momentul în care o maşină nu mai poate fi reparată, trebuie să iei decizia care te ajută să scoţi maximum din acest context din punct de vedere financiar. În cazul unui accident grav poţi valorifica epava la un centru de dezmembrări. În funcţie de gravitatea defecţiunii vei putea decide dacă reparaţia merită din punct de vedere al costurilor şi siguranţei în trafic, sau este momentul să investeşti într-o altă maşină.