"Un copil care nu se joacă nu este un copil, dar omul care nu se joacă a pierdut copilul care a trăit în el pentru totdeauna și îi va fi foarte dor", a spus Pablo Neruda, amintind cât de mult jocul este un vector de viață. Psihologul american Lawrence Cohen în cartea să “Cine vrea să se joace cu mine?” arată cum un copil care se dezvoltă normal investește în joacă toată energia să, tot impulsul său vital.
“A juca” este un verb bogat, care se poate folosi în mai multe moduri: a juca fotbal, a juca la teatru sau într-un film etc. Și pentru a-l pune în practică, acest verb, ne oferă posibilitatea de a ne distra și asta, la toate vârstele. Dar de ce iubim atât de mult jocurile (și jucăriile)? Poate pentru că ne transportă într-un loc uneori dificil de accesat: bunăstarea noastră. Jocul ne aduce un spirit de libertate.
Pentru un copil care manevrează o jucărie în timp ce se distrează, plăcerea crește odată cu utilizarea. Jocul stimulează învățarea, cultivă memoria, ne face mai receptivi și creativi: ingrediente esențiale pentru rețeta secretă pentru dezvoltarea motorie a copiilor. Și acest lucru ar trebui să se întâmple încă din primele zile de viață, pentru toți copiii și fără excepție, indiferent de mediul cultural, social și economic în care cresc. Jocul este important ca dormitul, băutul și mâncarea.
După cum știm, copilul se poate distra foarte bine fără o jucărie. El își va explora apoi propriul corp, mâinile, picioarele, orice va găsi ceva. Cu toate acestea, oferindu-i o gamă de jucării - sau mai degrabă categorii de jucării - va fi încurajat să reproducă o varietate de mișcări, ceea ce va contribui în continuare la dobândirea deprinderilor motrice complexe. Acest lucru este valabil pentru toți copiii și mai precis pentru cei care se luptă cu întârziere în dezvoltare, asimetrie (de exemplu, torticolis congenital) sau mișcare anormală datorată bolii. Prin urmare, o gamă de jucării îi permite copilului să beneficieze de experiențe mai bogate. Unele jucării sunt distractive, altele suscită curiozitatea, altele necesită mișcare, echilibru, rezistență, flexibilitate, precizie etc., în timp ce altele integrează mai multe aspecte diferite în același timp. Astfel de jucării pot fi găsite la https://www.librariepentrupici.ro/. Jucăriile sunt educative, atent selectate pentru orice vârstă. De asemenea, la această librărie online, sunt disponibile și cărți frumoase, cu ilustrații bogate și texte pe care cei mici le vor adora.
Lumea copiilor este o lume în sine în care principalii actori joacă un rol important: acela de a fi mari exploratori. Astfel, ei își descoperă propriul corp, apoi jucăriile și apoi mediul. Aceste etape și interacțiuni diferite stimulează în special interacțiunile lor cu obiectele, precum și sentimentul lor de deducție. Copilul devine rapid un explorator pentru a treia dimensiune. El atinge jucăriile, le manipulează, le transferă de la o mână la cealaltă și asta în timp ce zăbovește peste formă lor, reliefurile, rugozitatea, texturile lor, până când poate să deducă, de exemplu, că obiectele rotunde se rostogolesc și jucăriile ascuțite înțeapă. Din acest moment, el va învăța să-și moduleze mișcările în funcție de particularitățile obiectelor. Jucăria îi permite, de asemenea, să-și dezvolte simțul explorării de unul singur, adică să-i crească autonomia. În ciuda încercării și a erorilor, se va bucura de plăcerea de a face lucruri singur, precum șezutul, târârea sau mersul către jucării care îl provoacă, fie că este vorba despre un cărucior sau de dulapurile din bucătărie. Gustul pentru descoperire îi permite să iasă plăcut din zona sa de confort, să își asume riscuri și să-și retragă principalele recompense: plăcere și minune.
Cele cinci simțuri stau la originea mișcării. Să luăm mai întâi exemplul gustului: datorită acesteia, gura este atrasă către sânul mamei. Jucăriile sunt stimuli inepuizabili pentru copii, care, desigur, reacționează unic și uneori chiar diferit în funcție de vârsta lor. Cele cinci simțuri se află, de asemenea, la originea achizițiilor mai complexe, cum ar fi planificarea motorie. De exemplu, jocul cu o minge stimulează auzul atunci când lovește pământul, urmărirea cu ochii pentru a nu pierde din vedere obiectul și sentimentul atingerii pentru a interpreta rapid viteza și direcția mișcării. Chiar nou-născutul profită de simțurile sale, ca un expert în „multitasking”, prin adaptarea intensității strânsoarei sale în funcție de textura jucăriilor sale.
Copilul foarte mic are o noțiune limitată de spațiu: în acești ochi există doar obiecte care sunt foarte aproape de el. Acestea îi permit în special să conștientizeze treptat acest spațiu, să-l măsoare și să-l ocupe. Își aduce jucăriile la gură, la mâini, aproape de ochi și, repetând aceleași gesturi, învață să stabilească distanțele și să se pregătească pentru a două etapă. Are formă atunci când începe să se miște. El va face acest lucru în mai multe moduri, în primul rând foarte discret, efectuând transferuri simple de greutate, cum ar fi mici legănări. În cele din urmă, va ieși din baza sa de sprijin și se va îndrepta către jucăria pe care dorește să o exploreze. Copilul nu va mai ține cont doar de jucăria care se duce la el, ci și de capacitatea sa de a se îndrepta spre obiect.
Prin urmare, copilul mic împinge constant limitele spațiului, ceea ce din fericire îi permite să vrea să atingă stelele. În acest fel, în modă „astronautului”, copiii descoperă nu numai spațiul din jurul lor, dar și noțiuni mai complexe, cum ar fi timpul, viteză, accelerația și beneficiile acestora.
După cum vedeți, jucăriile sunt cât se poate de importante în viața micuților noștri. Pentru a le oferi jucării cu adevărat benefice în dezvoltare, consultați gama de la librariepentrupici.ro. Pe lângă jucării, aici veți întâlni, cum spuneam, mai sus, și cărți pe grupe de vârstă și pe categorii (senzoriale, sunete, limba română, etc.). Lectura este un alt factor important în dezvoltarea celor mici. Dacă jucăriile sunt importante pentru dezvoltarea motorie și senzorială, cărțile sunt importante pentru dezvoltarea limbajului, gândirii și inteligenței emoționale.