Atunci când conduci un business de succes, întâlnirile cu diferite părți - angajați, furnizori, membri ai board-ului, potențiali clienți - sunt pe ordinea zilei.
Aceste întrevederi au menirea de a lămuri o serie de aspecte importante, legate de viitorul afacerii tale, de aceea, trebuie să fii pregătit să câștigi fiecare discuție pe care o porți. În teorie, lucrurile par extrem de simplu de realizat.
În practică, însă, problemele încep să apară atunci când de cealaltă parte a mesei ai oameni la fel de dornici ca și tine să iasă învingători din acea întâlnire. Cum poți obține cât mai mult posibil, la finalul unei astfel de ședințe? Poți afla acest lucru chiar din rândurile de mai jos:
Cum îți poți crește propria afacere?
Prin două modalități: (1) te extinzi sau (2) cumperi mult mai ieftin de la furnizori. Dacă mizezi pe cea de-a doua variantă, este firesc să ai la îndemână un set de skill-uri foarte bune, în ceea ce privește negocierea.
Dar, din păcate, o mulțime de antreprenori încă se confruntă cu dificultăți uriașe în a înțelege modurile prin care pot avea control asupra unei runde de negocieri, de la începutul și până la finalul acesteia. Rămâi în continuare alături de noi, pentru că vrem să îți arătăm puțin mai jos cât de simplu este să negociezi constructiv:
Care sunt cele mai vitale aspecte ale unei negocieri?
Urmează să ai în această săptămână o întâlnire de afaceri importantă, în prezența unor negociatori de top? Iată cum trebuie să te pregătești pentru această ședință, plecând de la 3 aspecte importante pentru orice negociator:
Informează-te foarte bine în privința celeilalte părți
Înainte de a te întâlni cu furnizorii, partenerii, clienții afacerii tale, pentru a pune la punct detaliile unui nou proiect, este vital pentru tine să cunoști cât mai multe informații despre aceștia. Pentru că orice informație suplimentară poate fi, la un moment dat, importantă pentru deznodământul negocierii respective.
Trebuie să știi când să vorbești, trebuie să asculți absolut fiecare cuvânt pe care îl spun cei din fața ta, trebuie să știi cum să acționezi în timp real. La finalul unei runde de negocieri, tu trebuie să știi cu exactitate motivele pentru care cel din fața ta dorește să cumpere sau să vândă un anumit produs, pentru a ști cum să te poziționezi în fața unei posibile alte oferte, venite din partea unui concurent direct.
A venit momentul să știi cu exactitate ce îți dorești
Este unul dintre cele mai importante sfaturi pe care le-ar putea oferi orice maestru al negocierilor. Acest ABC al nevoilor tale clare are un rol cât se poate de important: îți arată “negru pe alb” care sunt concesiile pe care ești dispus să le faci, în timpul unei negocieri.
De asemenea, nu uita că orice propunere pe care o faci sau pe care o primești trebuie să fie rezonabilă pentru ambele părți. De la acel “ceva”, văzut ca echitabil de fiecare om prezent la acea masă a discuțiilor, poate pleca apoi un dialog fructuos, atât pentru compania ta, cât și pentru ceilalți actori ai acestei negocieri.
Tu controlezi întreaga agendă a rundelor de negocieri
Nu în ultimul rând, este vital să te poziționezi drept un lider al acestei întâlniri, încă din momentul în care ai făcut primul pas în acea sală de ședințe. Cât de bine poți influența un întreg parcurs al rundei de negocieri, astfel încât să poți obține mult mai simplu ceea ce îți dorești?
Poți intui “așii din mâneca” adversarului, pentru a putea contracara orice mișcare pe care acesta mizează din plin? De aceea, este important să înțelegi cât de mult contează o listă clară cu obiectivele pe care le ai, precum și o listă cu lucruri la care poți renunța, sub premisa compromisului antreprenorial.
Poți ieși câștigător din orice negociere, atât timp cât ai mereu în minte trei aspecte cât se poate de clare: (1) cunoaște-ți foarte bine adversarul; (2) cunoaște-ți foarte bine propriile obiective și concesii pe care le-ai putea face; (3) fii pregătit să preiei controlul asupra întregii întâlniri, pentru a putea “închide” mult mai simplu runda de negocieri în care de afli!