Dacă în urmă cu mai mulți ani puțini comercianți puteau visa să-și vândă produsele și în străinătate, lucrurile s-au schimbat radical, comerțul internațional fiind acum o oportunitate la îndemâna oricui.
Nu mai este nevoie să-ți deschizi un magazin fizic în străinătate, ci doar să ai un site bine pus la punct, conexiune la internet și un computer ori un alt dispozitiv de pe care să-ți poți gestiona afacerea.
Având în vedere toate acestea, nu este de mirare că tot mai mulți români și-au deschis business-uri bazate pe vânzarea de produse pe piețele internaționale, dar și în țară, iar dacă te numeri printre ei, îți oferim câteva informații care să te ajute.
Optimizează site-ul pentru fiecare zonă în care vinzi
Pentru ca site-ul să fie atractiv pentru clienții străini, este important să le ofere toate informațiile în limba lor maternă și să le dea posibilitatea de a cumpăra folosind moneda locală. Nu este suficient să te rezumi doar la o versiune în engleză, considerând că este o limbă de circulație internațională, ideal ar fi să traduci site-ul în cât mai multe limbi, pentru a-ți lărgi aria de adresabilitate.
Rezultatele nu vor întârzia să apară, iar un exemplu elocvent vine din partea unei companii care comercializa produse sportive online și care și-a dublat veniturile în decurs de câteva luni, după ce și-a tradus site-ul in 13 limbi, oferind și posibilitatea de plată în 9 monede naționale.
Pune-te la punct cu legislația
Cunoașterea prevederilor legale privind acest tip de comerț și a taxelor vamale care se percep este vitală pentru oricine se ocupă de vânzări în străinătate. În plus, există țări care au reglementări speciale în privința anumitor produse, de aceea este bine să te documentezi temeinic înainte de a începe să vinzi pe o piață nouă.
Pentru a înțelege cât mai bine prevederile legale specifice fiecărei țări, tu sau avocatul tău, cu care te sfătuim să te consulți, puteți să apelați la serviciile unei firme specializate care efectuează traduceri business. Translatorii vă vor oferi o traducere fidelă în limba română a documentelor legislative, care vor fi astfel mai ușor de analizat și de reținut.
Ține cont de preferințele de livrare
Nevoile și preferințele consumatorilor în ceea ce privește livrarea produselor diferă de la o țară la altă, iar pentru a-ți face cât mai mulți clienți trebuie să te adaptezi acestor cerințe. De altfel, studiile de piață au relevat că preferințele de livrare și costurile sunt argumentele principale în funcție de care clienții decid să facă o achiziție.
Referitor la preferințe, este bine să reții că francezii vor șă-și ridice coletele personal de la un magazin local, în timp ce britanicii preferă să plătească suplimentar pentru a primi coletul acasă, în ziua următoare. Spre deosebire de englezi, olandezii țin foarte mult la costul de livrare, iar dacă acesta li se pare prea mare, preferă să anuleze comanda.
Politica de returnare
Retururile internaționale pot să dea serioase bătăi de cap clienților. Această problemă trebuie tratată cu maximă atenție, pentru că un client nemulțumit de politica de retur sau de procedura greoaie cu greu mai poate fi convins să cumpere din nou de la tine.
Caută metoda cea mai ieftină și cea mai rapidă, iar dacă este posibil, pune la dispoziția clienților un serviciu gratuit de retur. O soluție pe care o adoptă unele companii este punerea la dispoziție a unei adrese locale pentru fiecare țară, la care clienții pot trimite coletele pentru retur, procedura fiind mai ieftină pentru ei și mai eficientă.
Pe teritoriul Uniunii Europene se aplică principiile pieței unice, precum și numeroase acorduri semnate între statele membre, astfel că majoritatea bunurilor pot circula liber, fără a fi impuse costuri suplimentare și nici restricții cantitative.
Totodată, înainte de a introduce mărfuri pe piața UE, trebuie să te asiguri că acestea respectă toate normele comunitare pentru protecția sănătății, a mediului și a drepturilor consumatorilor.