Jucăriile nu sunt simple obiecte care trec prin viața copiilor, ci sunt alături de ei din primele clipe de viață. Îi liniștesc, uneori îi fac să râdă, dar în permanență îi ajută să se dezvolte.
Motric, din punct de vedere al limbajului sau al socializării, jucăriile sunt mult mai importante decât ne-am putea aștepta, mai ales că prin jucării nu înțelegem doar ursuleți din pluș și păpuși.
Și ce este mai important decât jucăriile în dezvoltarea unui copil? Jucăriile alese în funcție de vârsta lui. Copiii au nevoie de un anumit tip de jucării în fiecare etapă a vieții lor, pentru a putea deprinde abilitățile necesare pentru a le folosi pe cele viitoare. Trecerea de la un tip de jucării la altul se face treptat și le puteți introduce pe cele noi printre cele vechi. În acest fel cei mici nu vor duce dorul multor jucării.
Am împărțit perioadele din viața celor mici pentru a fi mai ușoară selecția de jucării pentru fiecare:
De la naștere până la 6 luni
Este o perioadă mai mult de cunoaștere pentru cei mici, mai ales pentru că încă nu știu să țină jucăriile în mână. Cei mici preferă jucăriile sclipitoare, colorate și care fac mult zgomot. De asemenea, pot avea nevoie de jucării pe care să le poată băga în gură, mai ales pentru că este foarte mare curiozitatea. Copiii trebuie să aibă jucării care cântă sau pe care se află imagini cu animale, păsări sau plante.
Între 7 și 12 luni
În acest interval copiii deja merg pe genunchi și se rostogolesc pe podea, deci este momentul ideal să primească jucării cu care se pot desfășura. Aici vorbim despre păpuși, mașinuțe din lemn sau plastic pe roți, bile pe care le pot arunca prin cameră pentru a-și dezvolta musculatura, dar și containere în care să învețe deja să își strângă jucăriile.
De la un an
De obicei, copiii de la vârsta de un an deja merg și își pot lua singuri jucăriile pe care le vor și se pot juca alături de alți copii. De la această vârstă trebuie lăsați să coloreze, să aibă la îndemână cărți cu ilustrații și creioane colorate.
Nu trebuie să le lipsească păpușile cu paturi, cu cărucioare și schimburi pentru acestea, dar și jucăriile din lemn ca animalele sau păsările, pentru ca cei mici să aibă cât mai mult contact cu realitatea. Le puteți oferi și puzzle sau jucării care presupun montarea unor piese în anumite planșe. Aceste jocuri le dezvoltă capacitatea de gândire, dar și mușchii în momentul în care tot mișcă piesele pentru a le potrivi.
De la doi ani
Chiar dacă există și excepții, copii învață destul de repede să vorbească și profită foarte mult de acest lucru. De la doi ani, copiii încep să experimenteze săriturile, agățatul și rostogolirile, mai ales pentru că încep să observe cum își pot folosi mâinile și degetele în favoarea jocurilor.
Pentru copiii care au cel puțin doi ani sunt recomandate seturile de construcții, seturi de bucătărie cu scaune și mese, jucării pe care le pot folosi în nisip și în apă. De asemenea, le trebuie creioane colorate și cărți de colorat, dar și jucării mari pe care le pot căra după ei.
Între 3-6 ani
În această perioadă copiii sunt la grădiniță, deci încep să vorbească foarte mult, au multe întrebări și vor să experimenteze cât mai multe lucruri noi, în special activități legate de aptitudinile lor fizice.
De aici le puteți da inclusiv mașinuțe cu telecomandă, unele jocuri la care trebuie să gândească mai mult, cum ar fi un puzzle cu 30 de piese mici. De asemenea, cei mici pot avea seturi pentru construit, cărți cu imagini și chiar seturi de traforaj.
Ar fi indicat ca jucăriile să fie din lemn, colorate cu o vopsea care nu este toxică, fără plumb și care se pot curăța ușor. Siguranța celor mici este mult mai importantă decât orice altceva.