• PRO TV
  • (P) Stocurile de produse într-un magazin online: ce ar trebui să ştii despre acestea?

(P) Stocurile de produse într-un magazin online: ce ar trebui să ştii despre acestea?

(P) Stocurile de produse într-un magazin online: ce ar trebui să ştii despre acestea?

Stocurile sunt, de fapt, active circulante. Pot fi materii prime necesare în procesul de producţie sau pot fi chiar şi terenurile pe care urmează să se contruiască o casă sau un complex rezidenţial (depinde din ochii cui privim).


Dacă pentru tine, ca deţinător al unui magazin online, stocul este reprezentat de totalul produselor finite, adică produsele care au parcurs toate fazele procesului de fabricaţie / producţie şi nu mai necesită prelucrări ulterioare (de exemplu - un tricou), pentru producătorul tricoului pe care tu îl comercializezi stocul este reprezentat atât de cantitatea de material cât chiar şi de aţa de cusut, necesare producţiei tricoului în sine. 

Previziunea sau prognoza stocurilor (ambii termeni sunt folosiţi) este deseori subestimată ca importanţă. Însă poţi constata pe propria piele că o previziune slabă a inventarului poate avea un impact lent, mai puţin evident asupra businessului tău, reducând însă în mod silenţios atât marja de profit, cât şi reputaţia ta şi satisfacţia clienţilor tăi / experienţa pe care aceştia o au cu tine.

Aşadar, acordă o importanţă reală acestui punct deoarece poate face diferenţa în succesul şi longevitatea businessului tău. 

La ce modele de comerţ, din perspectiva stocului, pot apela magazinele online 

Atunci când vorbim despre comerţ din perspectiva stocurilor există 2 modele: comerţ cu stoc propriu şi fără stoc propriu:

Stoc propriu -> asta înseamnă că, fie te ocupi intern de logistica care ţine de depozitare, împachetare şi livrare (închiriezi un spaţiu de depozitare sau depozitezi chiar în propria locuinţă şi te apuci să faci până târziu în noapte coletele), fie externalizezi către un partener de e-Fulfillment. 

Stoc la furnizor -> pentru tine acest model de distribuţie înseamnă că nu mai ai stoc deloc, doar listezi nişte articole. Există 3 modalităţi prin care poţi face acest lucru:

- marfa în custodie primeşti constant marfă, dar nu o plăteşti în avans, ci la un anumit termen pe care îl stabileşti contractual cu furnizorul.

- comenzi periodice – faci constant necesarul de stoc de la furnizorii şi partenerii tăi, iar după ce ajunge marfa la tine o trimiţi mai departe clienţilor tăi.

- dropshipping – funcţionează la fel ca în cazul comenzilor periodice, doar că marfa este livrată de către partenerii şi furnizorii tăi direct către clientul tău final (în numele tău, clientul final nu ştie real de unde a primit coletul).

Dacă alegi, de exemplu, să te ocupi de import cu produse din China, sunt câteva întrebări pe care trebuie să ţi le pui:

1. ce tip de produse vei alege să comercializezi: de nişă sau de top

2. cum gestionezi marfa comandată? Sigur, cumpărând en-gros costurile de achiziţie sunt mult mai mici, deci marja de profit pe care ţi-o permiţi va fi mai mare, dar ce faci după ce vine containerul cu produse la uşa ta?

Ce prioritizezi prin campanii de marketing astfel încât să atragi clienţii? Ce faci dacă produsele tale “vedetă” se epuizează prea repede, sau dincontră, nu au rezultatele scontate?
 

Ce este previziunea stocurilor

Previziunea stocurilor este totalul produselor necesare pentru a îndeplini cu succes planul de vânzări, ţinând cont şi de:

- promoţiile planificate în cadrul acţiunilor de marketing

- istoric (dacă există)

- diverşi alţi factori externi (câteva exemple concrete mai jos):

1. promovarea externă, intensă a unui tip de produs (adică tendinţele)-  dacă Smiley (sau orice alt influencer cunoscut) începe să poarte doar hanorace cu animal print înseamnă că o perioadă acest tip de produs va genera cel mai probabil multe vânzări. 

2. factori meteo – dacă se anunţă zăpadă şi temperaturi pe minus, atunci cel mai probabil articolele de iarnă vor fi la mare căutare în rândul clienţilor tăi.

3. sărbători legale – în cazul importului cu produse din China trebuie să ţii cont şi de Anul Nou Chinezesc.


Avantejele unei previziuni corecte de stoc

1. eficientizare buget - nu vei mai investi în forţă de muncă şi spaţiu depozitare în plus pentru stocuri vrac rămase care nu vor face decât să colecteze praf în depozit.

2. ciclu de producţie eficient – previziunea corectă a inventarului te ajută să gestionezi eficient produsele pe întreg lanţul de aprovizionare. Acest lucru duce şi la o eficientizare corectă în cadrul ciclului de producţie. De exemplu, dacă predicţiile sunt corecte poţi avea oferte mai bune de la producătorii cu care lucrezi prin gruparea comenzilor sau chiar a livrărilor, ceea ce în final înseamnă că poţi lua decizii în cunoştinţă de cauză asupra a elimina sau accelera procese de producţie sau de expediere, după caz.

3. experienţă pozitivă - dacă ai suficient stoc pentru produsele „vedetă” din magazinul tău online, nu trebuie să îţi mai faci griji cu privire la experienţa clienţilor în raport cu tine. Ea va fi una pozitivă atâta vreme cât nu se lovesc de mesajul „produs epuizat”, situaţie în care sunt nevoiţi să facă cumpărăturile din altă parte. O experienţă pozitivă şi un raport bun calitate-preţ sunt top 3 motive pentru care clienţii revin.


Cum gestionezi corect şi ce soluţii există pentru previziunea corectă a stocurilor

Gestiunea corectă a stocurilor constă în diferite acţiuni pe care ar trebui să le demarezi pe măsură ce stocul tău se epuizează şi trebuie reaprovizionat sau, dincontră, pe măsură ce constaţi că anumite produse nu au rezultatele scontate, situaţie în care vei sista reaprovizionarea lor.

Este foarte important în cadrul unei gestiuni corecte să vizualizezi stocurile în timp real. Astfel poţi interveni ori de câte ori este nevoie de ajustări. În plus, urmărind în timp real poţi înţelege mai bine cauzele, iar o înţelegere mai bună a factorilor este cheia previziunilor corecte pe viitor.

Un partener de e-Fulfillment îţi poate pune la dispoziţie o aplicaţie pentru gestionarea stocurilor. Poţi de asemenea apela la una dintre aplicaţiile contra-cost de pe internet, însă asigură-te în permanenţă că ceea ce alegi are toate funcţionalităţile pentru dimensiunea corectă a catalogului tău de produse şi complexitatea businessului tău.

Urmăreşte să ai opţiunea de a-ţi seta alarme menite să aibă rolul de a te atenţiona asupra momentului oportun de reaprovizionare stoc. Sau alege să externalizezi către un profesionist în strategia corectă a previziunii de stocuri.

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Citește și

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni