Citeste mai mult despre:
Divertisment-Evenimente,
Noul director artistic al Festivalului fARAD este Dimitris Kerkinos, o voce recunoscută în industria filmului european și un foarte experimentat curator de film documentar.
Desfășurată între 2-6 octombrie 2019, cea de-a șasea ediție fARAD aduce pe ecrane, ca în fiecare an, o selecție de filme care explorează diverse forme cinematografice de reprezentare a realității, reunite sub tema Harta și Teritoriile. Despre ceea ce li se pregătește iubitorilor de filme documentare de artă, Dimitris Kerkinos ne-a oferit în exclusivitate un interviu.
fARAD vrea să educe publicul prin imagine și vrea să crească interesul oamenilor pentru documentarele artistice. Cum ne vor îmbogăți viața și ne vor expanda perspectiva existențială documentarele prezentate în Festivalul acestui an?
fARAD, ca orice alt Festival de Film, celebrează cinematografia. Această celebrare are în sine un rol educativ, în condițiile în care prezintă filme originale, atât prin tema aleasă, cât și prin modul în care au fost realizate. Privitorul are șansa de a vedea lucrurile dintr-o perspectivă diferită de ceea ce oferă cinematografia sau televiziunea comercială. Cred că tocmai acest punct de vedere diferit pe care îl oferă filmele de artă imbogățește perspectivele unui om.
Documentarele artistice sunt destinate unui public de nișă, mai degrabă decât unui public de masă. Cum ai descrie publicul fARAD?
Încă nu am intrat în contact direct cu acest public, dar am fost informat că este unul cultivat, care iubește cinematografia și care e deschis abordărilor originale. Sunt foarte nerăbdător să îl cunosc.
Pe site-ul festivalului, farad.ro, e scris că ediția din acest an are o selecție provocatoare de documentare. Prin ce anume provoacă? Poți să ne spui mai multe despre filmele care vor fi prezentate?
Veți vedea documentare care abordează temele în mod original, trateză subiectele alese evitând clișeele și caută noi modalități de a aborda o poveste. Acestea sunt prin definiție provocatoare, în condițiile în care cer o abordare “în afara cutiei”, o modalitate de a privi realitatea diferit. Selecția din acest an are în vedere documentare care se focusează pe tematica spațiului și care arată diferitele aspecte ale vieții urbane în lume. Sunt prezentate orașe precum Madrid, La Habana, Hong Kong, New York, Rome, Kinshasa, Iași, dar și teritorii mai puțin explorate precum taigaua Siberiană și Sahara de Vest.
Poți să ne dai câteva exemple de filme din acest Festival care te-au atins cel mai tare și te-au impresionat cel mai mult?
Când alcătuiești programul, e ca și cum ai pune un puzzle cap la cap. Fiecare piesă a puzzle-ului, în acest caz fiecare film, este special și valoros. Sunt filme care sunt mai impresionante decât altele din punct de vedere vizual, dar acestea pot să fie mai slabe din punct de vedere intelectual sau structural. Fiecare film are o misiune, un scop. Așa că aș vrea să las privitorul să decidă care este cea mai interesantă producție pentru el. Selecția include filme realizate de regizori foarte talentați, care explorează noi perspective și ne informează în privința unor aspecte ale realității pe care mulți le ignoră sau care ne privesc pe toți. Toate producțiile m-au atins și m-au impresionat și de aceea sunt în cadrul Festivalului.
În condițiile în care tema Festivalului este “Harta și teritoriile”, cum crezi că un anume spațiu influențează oamenii?
Orașele și teritoriile sunt organisme vii care ne influențează în mod direct. Habitatul crează mentalități, valori, viziuni asupra lumii. O insulă, un deșert, o regiune muntoasă, un mediu rural sau urban condiționează diferit locuitorii. Formează oamenii diferit.
Festivalul include și Laboratorul fARAD, dedicat în special tinerilor documentariști. Ce sfat i-ai da cuiva care aspiră să facă un documentar?
Cred că cea mai bună modalitate pentru a învăța să faci filme e să te uiți la filme. Asta se aplică și la documentare. Să găsești un subiect de interes și de mare importanță e primul pas în a face un documentar, dar ceea ce contează cu adevărat e o cercetare bună a subiectului și, evident, găsirea unui punct de vedere original al regizorului.
FOTO: fARAD FESTIVAL