În ultimii ani, tot mai mulți români preferă chiria în locul achiziției unei locuințe. Această situație se găsește mai ales în orașele universitare, unde sunt fluxuri mari de studenți noi care doresc să găsească o locuință pentru o perioadă determinată.
Dacă ești unul dintre acești noi studenți și vrei să închiriezi o singură cameră în București sau în orice alte oraș, sunt mai multe aspecte pe care e bine să le cunoști, pentru a preveni eventuale abuzuri din partea proprietarului, dar și pentru a-ți cunoaște responsabilitățile de chiriaș.
1. Încheierea contractului de locațiune
Contractul de locațiune sau de închiriere, potrivit legislației, presupune acordul proprietarului unui bun (mobil, imobil sau agricol) de a da spre folosință unei altei părți acel bun pentru o anumită perioadă, în schimbul unui preț, numit chirie.
Prin contractul de închiriere se stabilesc mai multe aspecte legate de chirie, durată, reziliere, dar și responsabilitățile și drepturile din partea ambelor părți, eventuale penalități etc. În lipsa unui contract încheiat între ambele părți pot apărea în timp abuzuri sau diferite probleme care nu mai pot fi rezolvate în lipsa acestui temei legal.
2. Plata chiriei și durata închirierii
Prețul locațiunii și durata închirierii, stabilite în acordul părților, trebuie să fie trecute obligatoriu în contract. De asemenea, poate fi menționat și un termen al plății chiriei. În lipsa acestui termen, trebuie să știi că plata chiriei se face de comun acord, însă la domiciliul debitorului sau al locatarului.
Noul Cod Civil prevede că locatarul, în lipsa unui termen, este obligat să plătească chiria după cum urmează:
- în avans pentru toată durata contractului, dacă acesta nu depășește o lună;
- în prima zi lucrătoare a fiecărei luni, dacă durata locațiunii este mai mare de o lună, dar mai mică de un an;
- în prima zi lucrătoare a fiecărui trimestru, dacă durata locațiunii este de cel puțin un an.
3. Obligațiile proprietarului
Prin încheierea contractului de închiriere, proprietarul se obligă a preda chiriașului locuința în stare bună de folosință, chiriașul beneficiind pe toată perioada închirierii de buna funcționare a instalațiilor de apă, canalizare, energie electrică, gaz, încălzire centrală, colectare a deșeurilor etc. În cazul în care locuința poate aduce prejudicii asupra vieții, sănătății și integrității corporale, chiriașul are dreptul de a cere proprietarului despăgubiri.
Toate reparațiile cu privire la aceste utilități individuale, ca și cele comune (casa scării, casa ascensorului, holuri, coridoare etc.) revin proprietarului. De asemenea, proprietarul are obligația de a nu-l deranja pe chiriaș sau să nu intre în absența sa.
Dacă vizita este anunțată în prealabil, chiriașul este obligat să permită examinarea locuinței de către proprietar la intervale de timp rezonabile. Proprietarul poate fi însoțit și de alte persoane care doresc să îl cumpere sau, la încetarea contractului, să îl ia în locațiune.
4. Plata utilităților
Cheltuielile lunare pentru achitarea utilităților asociației de locatari este obligat să le achite proprietarul locuinței. Întreținerea poate fi achitată și de chiriaș, dar în numele proprietarului.
5. Plata reparațiilor
Reparațiile capitale, care sunt realizate după încheierea contractului, revin în sarcina proprietarului. Chiriașul este obligat să notifice proprietarului orice degradare care necesită reparație urgentă. Dacă proprietarul nu ia îndată măsurile cuvenite, lucrările de reparare pot fi susținute financiar de chiriaș, iar, în acest caz, proprietarul este obligat să plătească contravaloarea lucrărilor de reparații.
În caz contrar, chiriașul are dreptul la o scădere considerabilă a chiriei. Îmbunătățirile locative mobile, realizate cu acordul proprietarului, rămân chiriașului, la încheierea contractului.
Nu intră în sarcina proprietarului reparațiile locative sau de întreținere curentă, a căror necesitate rezultă din folosința obișnuită a bunului (zugrăveli, instalarea cablu TV, telefon, internet, schimbarea unui bec, a unei broaște etc.). Orice degradare cauzată de chiriaș sau alte persoane cărora le-a permis folosirea, deținerea sau accesul la bun este în sarcina chiriașului.
Locatarul, dacă înainte de încheierea contractului ar fi avut cunoștință de degradările locative, acesta are dreptul de a rezilia contractul de închiriere. La fel, locatorul poate rezilia contractul dacă reparațiile locative realizate de locatar pot degrada sau distruge bunul/bunurile.
6. Obligațiile chiriașului
Între celelalte obligații ale locatarului sau chiriașului menționate mai sus sunt și folosirea cu prudență și diligență a bunurilor date în chirie. Orice lucrare de îmbunătățire trebuie notificată proprietarului de către chiriaș. În caz contrar, proprietarul poate cere aducerea bunului la starea inițială, precum și plata unor eventuale despăgubiri.
Chiriașul nu poate fi membru al Asociației de proprietari, dar față de aceasta din urmă chiriașul poate avea anumite obligații dacă sunt menționate în contract, de comun acord cu proprietarul, precum plata întreținerii sau cota pentru reparațiile comune ale blocului.
7. Rezilierea contractului
Chiriașul poate rezilia contractul unilateral cu un termen de preaviz de 15 zile, dacă perioada contractată este mai mică de o lună, respectiv un preaviz de 60 de zile, dacă intervalul de timp este mai mare.
Încheierea unui contract contribuie nu numai la cunoașterea drepturilor și obligațiilor ambelor părți, ci și la evitarea diferitelor abuzuri și la asigurarea că viața ta de zi cu zi în noua locuință poate fi una liniștită și lipsită de probleme.