ß
Pe Mihai Leu mulți îl știu din ringul de box. Este primul român campion mondial la box, nu a pierdut niciun meci jucat la profesioniști și a oferit românilor multe momente de emoție și bucurie, pe care numai o disciplină sportivă le poate da.
Retras din activitatea de pugilist, Mihai Leu s-a îndreptat către raliuri, domeniu în care a obținut performanța de a deveni campion național în 2003. Acum, nu nmai că este pilot, însă a devenit și organizator de competiții auto, împreună cu soția și fiul lor. Și își dorește ca România să fie pusă pe harta unui campionat mondial de raliuri. Iar pentru asta muncește zi de zi.
Citește și: Mihai Leu continuă și în 2019 Campionatul Național de Super Rally, cu locații noi
Sunteți primul român campion mondial la box profesionist, un nume de referință în sportul internațional. Cum s-a produs apropierea de competițiile de raliu?
Tatăl meu a fost campion național de circuit de viteză, este tot o probă cu mașini, dar diferită de raliuri. Astfel că a avut cine să mă influențeze încă de mic. Toată lumea mă vedea pilot și cei care mă cunosc de mult spun că la box am ajuns din întâmplare. Așadar, pasiunea pentru mașini și curse o am din copilărie.
De câțiva ani, organizați competiții auto la noi în țară. Cum este primit acest sport de către public?
Spre surprinderea mea, sportul acesta s-a dezvoltat mult în România în ultimii ani și cred că va continua să o facă. Avem piloți din ce în ce mai buni, etapele sunt foarte bine organizate. Raliul Aradului, de exemplu, pe care îl organizăm noi, este etapă în Trofeul Europei și de când am intrat acolo, acum 5 ani, în fiecare an suntem în primele 5 raliuri din Europa ca organizare. Avem colaborări și cu straini, Raliul de la Arad a fost etapă și în campionatul Ungariei vreme de câțiva ani, vrem să facem o cursă și cu o firmă din Italia, așadar activitatea e intensă. Noi ne dorim foarte mult să organizăm etape cât mai mari și să ajungem să avem o etapă de campionat mondial de raliuri aici, în România. Și lucrăm la asta.
Super Rally e un eveniment pe care l-ați adus în premieră în România. A prins la public?
Campionatul național de Super Rally este proiectul nostru, l-am gândit eu cu soția și băiatul, e un campionat pe care îl punem în aplicare cu toată echipa noastră de la AMC Racing. L-am organizat prima oară anul trecut, iar acum, în 2019, l-am reluat. Anul acesta startul la Super Rally l-a dat orașul Mangalia, care a găzduit pentru prima oară în istoria sa o competiție auto. Iar impresiile au fost foarte bune, am avut public numeros, vedete care ne-au vizitat, am plimbat-o pe INNA cu mașina de curse. Week-endul acesta urmează a doua etapă, cea la Târgu Mureș, pe 14 și 15 iunie. Continuăm apoi cu etapa a treia, la Craiova (13-14 septembrie) și finala la București (25-26 octombrie). Specificul Super Rally este că traseul este amenjat prin centrul orașelor garzdă, așadar vă imaginați ce spectacol pentru public! Ca organizare, pe lângă Super Rally noi mai avem Raliul Aradului, etapă în Trofeul Europei, o etapă de viteză pe traseu montan la Poiana Brașov, care ne dorim să devină internaținală și lucrăm la asta, apoi avem Raliul Sibiului, la care suntem co-organzatori cu o firmă din Sibiu.
Spuneți că fiul dvs. este și el implicat în organizarea raliurilor. S-a prins microbul și de el?
Îi place, dar nu participă. Se ocupă de organizare și face asta foarte bine. Vă dați seama, soția mea a încercat să-l ferească în copilărie de meseria de pilot, gândindu-se că e periculos. Așa că a stat mai departe de zona auto, însă a prins microbul altui sport: snowboard, care e, după părerea mea, și mai periculos. Îi place foarte mult, merge pe creste unde e zăpada bună, nebătătorită... Așadar, la raliuri e implicat în organizare. Anna, soția mea, se ocupă pe partea administrativă a firmei pe care o avem, dar merge și la competițiile pe care le organizăm. Noi avem șapte competiții pe an, iar la toate lucrăm împreună.
Aveați o superstiție la meciurile de box și înainte să întrați în ring, când alegeați aceeași pereche de ciorapi, la toate meciurile. La cursele la care participați ca pilot aveți vreo superstiție?
Da, am tot această superstiție, merg cu aceiași ciorapi.
Cât timp se pregătește un pilot pentru o cursă? Ce fel de antrenamente face?
E important ca un pilot să aibă condiție fizică, apoi mersul cu mașina e foarte important, pilotul trebuie să cunoască traseul foarte bine. Noi, de exemplu, mergem cu mașina pe un circuit, testăm mașina, cauciucurile. Ca în orice sport contează și când te apuci de el, desigur că e bine să începi cât mai devreme. Dar la meseria de pilot cred că poți ajunge oricând, important e să ai talent, să fii dispus să muncești foarte mult, să-ți placă. Pentru că e frumos, dar e și foarte mult de muncă.
Cine v-a sprijinit cel mai mult în viață?
Au fost foarte multe persoane care m-au sprijint, dar omul care m-a învățat cele mai multe lucruri și care m-a format a fost Eustațiu Mărgărit, antrenorul meu de box. A muncit mult cu mine, mi-a dat sfaturi, m-a testat, mi-a împins limitele. Lui îi datorez foarte multe.
Există vreo legătură între box și automobilism?
Cred că toate sporturile au o legătură. Și în toate profesiile, de fapt, e important să faci ceea ce trebuie și să te dedici cu totul.
Femeile pot face performanță într-un concurs cu bărbații?
Sunt convins. Și la Super Rally, evenimentul pe care îl organizez anual, s-au înscris două femei, Antonia Tanasie și Cristiana Oprea.
Cum v-au format toate experiențele din sport?
Făcând sport de mic, am învățat că nimic nu este imposibil și stiu că dacă îți doresti ceva cu adevărat și muncești, se întâmplă. Normal că sunt și cazuri când trebuie să renunți, dar cu cât e mai muncită, cu atât mai frumoasă e victoria.
Vezi și: Mihai Leu, o viață ca în ringul de box
Gallery