Cântăreț, actor, om de televiziune, antrenor de voci, militant pentru normalitate. Tudor Chirilă vorbește într-un interviu acordat stirileprotv.ro despre cum arată generația actuală și cum ar putea salva educația destinul unui întreg popor.
Tudor Chirilă coboară deseori în stradă ca să lupte pentru normalitatea pe care mulți încă n-au ajuns să o cunoască. Unii îl fac „activist”, în sensul rău, îi reproșează că prea se bagă în lucruri care nu sunt de nasul lui. Într-un interviu acordat stirileprotv.ro, muzicianul explică de ce nu poate sta deoparte, dar și de ce între muzică și politică nu e niciun conflict de interese.
„Nu sunt activist. Îmi şi sună urât. Sună ca activist de partid. Sunt un om decent care, într-o situaţie absolut indecentă pentru ţara lui, alege să arate că ar trebui să ne revenim la decență. Această idee de a te implica față de ce se întâmplă în cetate este o chestie pe care poate să o facă oricine.... Frate, faci politică din momentul în care te îmbraci dimineaţa. Statul mi-a luat banii şi nu face nimic cu banii mei. Nu-mi dă autostrăzi, nu-mi dă spitale, nu-mi dă o viaţă decentă, nu-mi dă asigurări sociale, nu-mi dă un context în care să trăiesc.... Criticii spun că ce se bagă, mă, actorașii, ce ştiu ei? Cum adică ce ştiu eu? Ştiu ce nu merge în ţara mea”, a spus Tudor Chirilă.
Artistul este de părere că educația este singurul mod în care un popor se poate salva. Cu toate acestea, în România sistemul de învățământ continuă să stimuleze competiția dintre elevi, ambiția de a deveni cel mai bun din clasă, în locul pasiunii. Chririlă a dezvăluit că a analizat sistemul de educație finlandez și că a fost uimit de modul în care pun ei problema.
„Finlandezii spun așa: noi nu ne putem bate foarte mult cu universitățile de renume și cu acest model al asiaticilor care vede doar competiție. Care inhibă pasiunea. Una dintre propozițiile importante din modelul finlandez este replacing ambition with passion - adică înlocuiește ambiția cu pasiunea. Finlanda nu și-a propus să facă savanți. Orice țară va da savanți. Uită-te la România, cu un sistem educațional care e în groapă, tot avem olimpici. Eu te întreb: Ăla care trebuie să construiască țara asta, ăla care nu are parte de şcolile vocaţionale ca să înveţe un meşteşug, o tâmplărie, ceva, profesionist. Oamenii ăia care construiesc o țară, până la urmă ce faci cu ei? Cum îi pregăteşti?
Întrebat de reporterul Vitalie Cojocari care ar fi primul lucru pe care l-ar face din postura de ministru al educației, Tudor Chirilă a spus că ar atrage de partea lui experți europeni.
„Există un instrument la Comisia Europeană care îţi permite să auditezi pe bani europeni şi locali sistemul de învăţământ. Poţi lua experţi europeni şi timp de 6 luni ți se auditează sistemul. Aş cere consultare externă a sistemului ca să spună ce nu merge. Știm în linii mari unde sunt probleme. Se plâng elevii, părinţii, aproape toţi profesorii. Odată cu ce nu merge apar şi soluţiile. Cred. Aşa pare foarte simplu”, mai spune Chirilă.
Citește interviul complet pe stirileprotv.ro!
Gallery