Danemarca l-a propus în cursa pentru Oscar. La echivalentul acestui trofeu de pe vechiul continent (European Film Awards), are trei şanse, inclusiv la categoriile "Cel mai bun actor" şi la "Cel mai bun scenarist". E cel puţin o performanţă pentru "Vinovatul", un film care înoată contra curentului.
Şi în lumea editorială, şi în industria filmului, şi în TV, thriller-ul e la putere, fiecare se bate să găsească materia primă (carte) + scenariştii, regizorii şi actorii care o vor duce la nivel de blockbuster. E totodată un trend lucrativ, dacă gândeşti în termen de buget, fiindcă specia preferată din zilele noastre e thriller-ul domestic/ domestic noir, în care investeşti de modă veche (în scenariu, regie, distribuţie) în loc s-arunci - foarte mulţi – bani pe efecte speciale. Exemplul cel mai vizibil în cinema e poate "Fata dispărută", dar nu ţi-e ruşine nici cu "Fata din tren" sau cu "mama!", din categoria filmelor de artă. În TV, trendul o duce pe roze de ceva vreme, de la "Micuţele mincinoase" (2010 - 2017) până la "Obiecte ascuţite".
Acesta e contextul în care aterizează filmul danez "Vinovatul", de Gustav Möller. Ca 97% din debuturile în lungmetraj ale unui cineast, nu are cine ştie ce buget. Are doi scenarişti (unul e şi cel care regizează) şi un actor (Jakob Cedergren) în rolul principal, de poliţist exilat să preia apelurile de la 112. Acţiunea se petrece în două birouri alăturate, însă claustrofobia astfel indusă contribuie la crearea tensiunii. Tot ce are la dispoziţie filmul pentru a te ţine în priză este prestaţia actoricească a unui om, mai bine zis, performanţa lui şi un sound design excelent.
În plus, personajul nu e vreun erou cu care să te identifici din prima. Poate din cauza divorţului şi a unui proces care se judecă a doua zi, poliţistul Asger Holm e irascibil, se răsteşte la cei care îl sună şi îi judecă aspru. Până când primeşte un telefon care-l aruncă din stresul deja existent pe culmile disperării. Fiindcă se confruntă cu o răpire devenită posibilă crimă şi cade victimă propriei interpretări a acesteia, iar consecinţele ar putea fi dezastruoase.
Lungmetrajul te ţine cu sufletul la gură şi cu ochii pe gura lui Holm, care încearcă să dirijeze telefonic găsirea unei soluţii. Secretul succesului "Vinovatului" e că funcţionează pe două paliere – studiu de personaj şi thriller – fără ca tensiunea să se diminueze vreo clipă, dimpotrivă, e alimentată prin cele mai banale elemente posibile, inclusiv o lumină roşie. E un film care, la urma urmei, întoarce oglinda către noi: după vizionare, când suspansul a trecut, nu avem cum să nu ne putem problema în ce măsură prejudecăţile ne afectează interpretarea unei situaţii şi ce consecinţe poate avea asta.
Vezi aici trailerul filmului:
Un material de Alexandra Olivotto, filolog convertit la critic şi jurnalist de film.