ß
Satele românești fac pași firavi în era digitală, iar copiii de la țară văd acest proces ca pe unul similar inventării roții. Cu toate acestea, elevii școlilor din mediul rural înțeleg mai bine decât cei de la oraș că tableta și calculatorul nu au fost inventate doar pentru jocuri.
Elevii din 40 de școli situate în 26 de județe au început anul școlar 2018-2019 în condiții cu totul speciale. Laboratoare digitale complet echipate, dotate cu materiale educaționale pentru Matematică și Informatică, sunt de acum accesibile copiilor care nu au avut condiții de învățare precum cele din mediul urban. Vorbim de 4.500 de elevi care au descoperit calculatorul, laptopul sau tableta, ca mijloace moderne de accesare a informației școlare, nu doar ca instrumente de petrecere a timpului liber, în cadrul programului de educație digitală derulat de Fundația Orange.
Digitaliada este un program de educație digitală, care se desfășoară cu avizul Ministerului Educației Naționale și care își propune încurajarea folosirii tehnologiei pentru îmbunătățirea performanței școlare. Pentru susținerea elevilor de la țară și pregătirea lor pentru oportunitățile viitorului, fundația a investit în acest program 1,3 milioane euro.
În școlile selectate în universul Digitaliada, Matematica și Tehnologia Informației și a Comunicațiilor pentru clasele V-VIII sunt materii care se studiază prin metode digitale interactive. Platforma este un hub online de conținut educațional, ce poate fi accesat și folosit de oricine este interesat, elevi sau profesori din toată țara.
Profesorii din școlile înscrise în program și-au însușit metode alternative de lucru la clasă, au creat o comunitate și au devenit modele în județele lor.
În opinia profesorilor, folosirea instrumentelor digitale reprezintă o metodă eficientă de combatere a absenteismului și a abandonului școlar, în cazul copiilor cu rezultate slabe la învățătură. În cazul elevilor cu rezultate medii și bune la învățătură, aceste metode sunt folosite și apreciate pentru că oferă feedback imediat, îi motivează să se autodepășească și să se dezvolte la nivel personal.
„Îmi place să învăț pe tabletă. Orele sunt diferite, putem să vorbim, să colaborăm între noi. Doamna profesoară ne încurajează să mergem să îi ajutăm și pe cei care nu prea se descurcă. Iar eu mă bucur, pentru că îmi place să ajut”, spune Costel, elev în clasa a VI-a la școala gimnazială Mircea-Vodă, județul Brăila.
Digitaliada a ajuns la a treia ediție, ocazie cu care alte zece școli au fost înscrise în program. Instituțiile de învățămân selectate sunt situate în localitățile: Uriu (Bistrița-Năsăud), Costești (Buzău), Teregova (Caraș-Severin), Luna de Sus (Cluj), Sita Buzăului (Covasna), Dragomirești (Dâmbovița), Medieșu Aurit (Satu-Mare), Turnu Roșu (Sibiu), Ivănești (Vaslui), Tîmboești (Vrancea). În total, proiectul se adresează unui număr de 4.500 de elevi din mediul rural. Ei învață în laboratoare digitale dotate cu 1.150 tablete, 41 de laptopuri, 38 de videoproiectoare și ecrane de proiecție.
„Rezultatele înregistrate după primii doi ani de Digitaliada confirmă faptul că metodele digitale contribuie la o mai bună înțelegere a noțiunilor teoretice și la un grad mai mare de implicare la clasă din partea elevilor. Cercetarea realizată de experți în sociologie și educație pe parcursul ediției Digitaliada 2.0, arată că mai bine de jumătate dintre elevi (56%) și-au descărcat aplicațiile folosite la școală și pe device-urile pe care le au acasă” a declarat Dana Deac, președinte al Fundației Orange.
Gallery