Numarul utilizatorilor tineri ai retelei Facebook este intr-un declin continuu, iar lipsa interesului nu are nici o legatură cu scandalul Cambridge Analytica. Studiile arata ca din 2015 incoace tinerii preferă alte retele sociale pentru a comunica intre ei si pentru divertisment.
Da, Facebook nu mai este locul de intalnire al tinerilor, iar studiul intocmit de Pew Research Center in 2018 se refera la publicul tanar din Statele Unite ale Americii. Insa, noteaza initiatorii cercetarii, tendinta este una globala, utilizatorii cu varste de pana in 30 de ani gasindu-si refugiu in retele precum Youtube, Instagram si Snapchat. Daca in 2014, nu mai putin de 71% din adolescentii cu varste cuprinse intre 13 si 17 ani declarau ca sunt pe Facebook zilnic, in 2018 procentul a scazut la 51%.
Adolescentii care au renuntat la Facebook spun ca prefera mai mult Youtube (85%), Instagram (72%) si Snapchat (69%). Acelasi studiu arata ca procentul persoanelor tinere care utilizeaza in continuare Facebook este invers proportional cu studiile parintilor lor si cu veniturile pe care acestia le inregistreaza anual. Astfel, copiii care provin din familii cu studii liceale sau profesionale sunt prezenti in reteaua Facebook in proportie de 65%. In acelasi timp, doar 33% din tinerii care provin din familii cu studii universitare mai folosesc aceasta retea.
Studiul il citeaza pe Paul Verna, specialist in sondarea pietei online, care da exemplu comportamentul fiicelor sale. „Pentru fiica mea cea mare, care acum are 17 ani, crearea unui cont pe Facebook la 13 ani a fost ca un fel de ritual de trecere. La scurt timp dupa ce l-a deschis si-a dat seama ca nu are prea mare nevoie de el. Cand fiica cea mica a implinit 13 ani, nici macar nu a atras-o ideea de a avea un cont in aceasta retea. Pentru ea exista doar Instagram”, spune acesta.
In ciuda acestui exod spre alte platforme, Facebook ramane cea mai utilizata retea de socializare din lume, cu 2,2 miliarde de utilizatori prezenti in platforma in fiecare luna.
Care e impactul social media in viata tinerilor
Studiul nu s-a rezumat doar la a contabiliza numarul de utilizatori de retele sociale, ci a analizat si impactul pe care acestea il au in viata tinerilor americani. Circa 31% din ei sustin ca social media au un impact pozitiv asupra lor, deoarece le inlesneste comunicarea cu prietenii si familia, ii ajuta sa gaseasca informatii sau stiri sau le ofera ocazia de a intalni persoane cu care impartasesc lucruri ori pasiuni comune.
Totusi, 24% din cei care le folosesc au declarat ca social media au un impact negativ asupra lor, deoarece au menirea de a raspandi zvonuri despre ei, contribuie la inrautatirea relatiilor umane sau creeaza o imagine distorsionata a vietii celor care le folosesc. Specialistii care au analizat fenomenul social media au identificat si alte lucruri negative ale acestora.
Care sunt cauzele scaderii interesului
In ciuda datelor extrem de cuprinzatoare, stiudiul nu face referire la motivele acestui exod in masa al tinerilor americani spe alte retele. Insa, cel mai probabil, utilizatorii tineri nu se mai regasesc in tipul de continut distribuit pe aceasta retea, a carui calitate scade consierabil de la o luna la alta. Totodata, de vina pentru lipsa continutului de calitate pe Facebook este chiar managementul acestei platforme, care restrictioneaza tot mai mult postarile de acest tip.
Simultan, Facebook mizeaza mai mult pe postari din viata de zi cu zi ale utilizatorilor sai, cum sunt fimuletele cu ghidusiile animalelor de companie, pozele cu buna dimineata sau noapte buna. Facebook incearca prin aceasta noua politica de utilizare a retelei sa restrictioneze postarile cu un puternic impact publicitar, provenite de la companii, bloguri ori site-uri de stiri. In acelasi timp, politica Facebook inclina spre incurajarea utilizatorilor sa impartaseasca lucruri banale din cotidian. Insa aceasta strategie s-ar putea dovedi periculoasa pentru gigantul din social media, care ar putea deveni o retea de o banalitate dezarmanta.
3 motive pentru care tinerii romani mai stau pe Facebook
Dezinteresul manifestat peste Ocean de reteaua Facebook va ajunge, cel mai probabil si in Romania. In acest moment, tinerii romani mai sunt prezenti in aceasta retea din trei posibile motive:
„Idolii” lor sunt inca aici, iar ei, ca fani, continua sa le urmareasca orice miscare. Cantareti sau actori celebri, pe care ei ii iau drept modele, si-au constituit o retea uriasa de admiratori pe Facebook si nu au nici un motiv sa-si inchida paginile. Insa, vedetele migreaza si spre alte retele, cum e Instagram, pentru a atrage de acolo fani care au alte obiceiuri de consum. In Romania, INNA continua sa detina suprematia in ceea ce priveste numarul de urmaritori pe Facebook: aproape 12 milioane.
Desi e foarte popular in randul tinerilor din Romania, cu precadere in randul celor cu varsta curpinsa intre 15 si 25 ani, Instagram nu are functiunile Facebook.
Facebook ramane in topul preferintelor tinerilor din Romania fiindca nu a ajuns la acea saturatie care caracterizeaza orice platforma online. Sigur, pentru a pastra interesul ridicat, administratorii platformei trebuie sa adauge in permanenta functiuni noi, menite sa te tina „in priza”. Din acest motiv, al mentinerii interesului, reteaua e inca un mediu propice de promovare a afacerilor.
Ok, voi ce retele sociale folositi cel mai mult si de ce?
Gallery