Sa ajungi sofer de taxi in cea mai aglomerata capitala europeana nu e deloc usor, insa romanii demonstreaza ca se descurca si castiga binisor.
Campania "Romania din Regatul Unit" va prezinta povestile unor conationali care ne fac cinste in Marea Britanie, pentru ca sunt muncitori si corecti. Sunt romani, care desi pornesc de la zero, ajung sa isi construiasca propriile firme, cu profituri de milioane de lire sterline.
La 49 de ani, au cumparat doua bilete de avion si s-au trezit cu doua geamantane pline cu sperante si temeri, la Londra. Sunt doi soti din Pitesti care, dupa ce au ramas fara serviciu in tara, au luat totul de la zero, in Regatul Unit. Ea fusese contabila, el inginer, si prin Romania nu prea erau la volanul masinii. La Londra, fac sute de kilometri pe zi si spun ca au avut un noroc urias: s-au angajat la o companie de taximetrie care apartine unui alt roman. Un om de afaceri care conduce un grup de firme in Regat si care este prezent periodic la dineuri cu Printul Charles, dar si alte celebritati britanice.
Peste 8 milioane de locuitori in oras si aproape 13 milioane in zona metropolitana, 30 de milioane de vizitatori pe an, 32 de sectoare, 35 de poduri peste raul Tamisa si o suprafata de 1500 de kilometri patrati - de aproape 7 ori mai mare decat Bucurestiul - asa arata Londra in cifre. Un oras global, cu sase aeroporturi si cel mai mare numar de pasageri pe an, surclasand New York si Tokio. Cu o retea stradala de peste o mie de kilometri, plus alti 400 la metrou, capitala regatului e unul dintre cele mai accesibile orase ale lumii. Pe langa celebrele autobuze rosii, un simbol a devenit taxiul londonez, omniprezent pe strazi.
Londra are 78.000 de "Black-Cabs", taxiuri traditionale cu regim special, dar si 153.000 de taxiuri arondate la companii si dispecerate. O piata concurentiala, in care romanii isi fac loc.
Mihaela Ciuculete are 52 de ani si de patru face taximetrie la Londra. "Nu a fost usor deloc. In primul rand, schimbarea volanului a fost unul dintre impedimente, atat ca am avut priceperea asta de a fi soferita, pentru ca in 2011, cand am venit noi, in afara de constructii, curatenie si soferie nu aveai unde sa te angajezi", spune Mihaela.
A plecat impreuna cu sotul cand si-au pierdut amandoi locurile de munca din Pitesti, orasul natal. La Londra, ambii au facut restart profesional.
"Nu am facut niciunul taximetrie... Eu sunt economist, sotul meu este inginer. Eu lucram contabilitate si cand am ramas fara serviciu, am incercat CV-uri trimise, o gramada, dara fara folos. Si atunci, de disperare, am zis: 'dar ce fac eu, la 49 de ani, de acum inainte?' N-a fost usor, am lasat apartamentul... Nu va spun... cu doua trolere, la 49 de ani, sa vii sa stai aici, la share-ing, pentru ca aici nu poti sa stai de unul singur...", spune Mihaela.
Impart o casa inchiriata cu alte doua familii si cei doi soti folosesc cu schimbul aceeasi masina si ea inchiriata de la compania pentru care lucreaza. Mihaela spune ca nu se descurca foarte bine in Londra fara sistemul de navigatie, dar stie cu ochii inchisi cateva sute de trasee.
"Este foarte dificila Londra, este una dintre cele mai aglomerate capitale din Europa si din cauza ca ei au conservat tot si nu au demolat nimic, strazile sunt foarte inguste si traficul este foarte dens", explica femeia.
Declara ca e singura soferita romanca de la Londra si ca pentru britanici nu conteaza de unde vii sau cat de bine vorbesti limba, cat timp esti politicos si corect.
"Sunt foarte incantati si chiar mi-au spus ca sunt foarte curajoasa daca pot sa fiu taximetrist in Londra. Si le-am zis ca nu am avut de ales, pentru ca taximetria imi plateste bill-urile. Si au zis ok", spune Mihaela.
Plateste 220 de lire pe saptamana chiria la masina, plus 20% din cat castiga la comenzi. Nu poate prelua clienti care fac semn pe strada, cum fac Black-Cab-urile, ci doar solicitari prin dispecerat. Sotii lucreaza o zi unul, o zi celalalt si impreuna reusesc sa puna deoparte cateva sute de lire lunar. Cu licenta de taxi i-a fost usor, dar spune ca soferii de pe Black-Cab trec printr-un examen mult mai riguros, pentru care se pregatesc si cate zece ani trebuie sa cunoasca 10.000 de strazi si cateva sute de trasee prin oras. La examenul organizat de autoritatile Londrei se pun intrebari despre culoarea unui imobil aflat la un anumit numar de pe un bulevard.
"Trebuie sa vii sa stai aici ca sa obtii licenta, dar acum 4 ani, cand am venit eu, exista o firma de intermediere in Bucuresti care iti venea cu toate actele aici, la Londra si iti depunea pentru licenta", explica Mihaela.
Spune ca a avut mare noroc pentru ca s-a angajat la compania unui roman. George Betianu este om de afaceri si controleaza un grup de firme cu o cifra de afaceri de peste 10 milioane de lire. Detine la Londra compania de taxi, unde are 100 de soferi romani, dar si o firma de curatenie si o fabrica de mezeluri romanesti. Mai are o firma de recrutare si un parc auto cu 35 de ambulante private si microbuze pentru transportul pacientilor si al personalului din doua mari spitale. Unul dintre ele este celebrul Saint Thomas, vis a vis de Palatul Westminster, unde functioneaza Parlamentul Britanic de aproape 900 de ani.
George Betianu, om de afaceri Londra: "Este unul dintre cele mai mari spitale din lume si aici avem noi contract direct cu ambulante, cu masini si chiar azi am primit un telefon de la directorul spitalului sa introduca microbuzele pe care le avem. In momentul de fata suntem zece companii pe spitalele din Londra."
A fost nevoie de credibilitate si de recomandari, pe care le-a castigat in timp, prin seriozitate. A fost invitat la dineuri cu Printul Charles si are contacte la nivel inalt in mediul de afaceri londonez. Spune ca isi conduce toate afacerile din masina. E prezent zilnic in biroul sau mobil de pe strazile orasului si povesteste ca la volan si-a inceput aventura vietii in Marea Britanie. A venit la Londra in 1992, din Bucuresti, fiind printre primii romani care au ajuns dupa Revolutie in marea metropola. S-a facut taximetrist fara sa stie deloc limba engleza. Roman inventiv, s-a descurcat.
George Betianu, om de afaceri Londra: "Va spun sincer, aveam un mini recorder si ascultam prin radio. Si nu intelegeam pentru prima data, am intrebat de 2,3 ori... Dispecerii de la birouri fiind englezi, se suparau daca erau ocupati. De fiecare data cand imi spunea cursa prin radio, o inregistram si o ascultam eu de fiecare data, pana reuseam sa inteleg unde era adresa. Nu m-a speriat, am fost tot timpul calm, dar va spun sincer ca atunci a fost foarte greu, pentru ca am fost nevoit sa invat zi si noapte. Atunci nu aveam sisteme de navigare."
A angajat englezi la dispecerat, oameni mai in varsta decat el si cu vechime mare in taximetria londoneza, pe care ii considera colaboratori, nu angajati.
Chris, dispecer britanic: "Singura problema pe care o avem este la unii soferi romani: bariera de limba. Sunt soferi buni, se descurca, dar cateodata e o problema de comunicare."
George Betianu spune ca are incredere in romani si ii angajeaza chiar daca nu cunosc limba, pentru ca stie ca asa a inceput si el. Iar la companie primeste multi tineri care deja viseaza la afaceri cu multe zerouri, desi sunt doar de cateva luni la Londra. George e din Craiova si face taxi cu masina personala.
George, sofer Londra: "Am 23 de ani. Vreau sa raman aici, peste 5 ani am anumite teluri, vreau sa ajung milionar, ca domnul George, am cateva idei, dar am nevoie sa strang o gramada de bani, sa pot sa imi pun in aplicare planurile."
George Betianu, om de afaceri Londra: "Trebuie foarte multa munca si multa rabdare, pentru ca nu poti sa faci peste noapte."
Se considera un om de afaceri pragmatic si se declara dezamagit de unii dintre romanii pe care i-a angajat la compania de taxi. Povesteste ca i-ar fi ajutat cand le era mai greu, iar atunci cand firma a trecut printr-o perioada mai dificila, la inceputul crizei financiare, adica atunci cand lui i-a fost greu, tocmai salariatii pe care i-a ajutat mai mult au fost cei care au facut greva si au plecat la alte companii. Asta in conditiile in care sustine ca pe multi i-a adus direct din Romania, fara sa fi vazut vreodata Londra. Zilnic e cautat la telefon de zeci de persoane din tara, dupa ce si-a facut public numarul personal, pe Facebook.
Realitatea este ca pentru multi romani care ajung in Londra sistemul cu masini inchiriate la firma de taxi este de mare ajutor. "Imi convine masina inchiriata, nu mai alerg pe la service. Daca se strica merg la garaj, iau alta si gata, timpul ca in orice job, dar mai ales in taximetrie, inseamna bani", spune un sofer roman.
Un barbat din Targoviste spune ca aduna din comenzi peste 4.000 de lire pe luna, din care da jumatate pentru cheltuielile cu inchirerea masinii, comisionul catre dispecerat si benzina. Alte 500 de lire merg catre chiria la camera dintr-un apartament. Ramane cu 1.500 de lire in mana lunar, din care poate pune deoparte aproape 500. Adica aproape 3.000 de lei, fix cat castiga lunar cand muncea in Romania.
"Pur si simplu a fost o oportunitate, printr-o ruda de-a mea, un verisor si am zis sa incerc. Ma simt bine, fac ceea ce imi place, imi place sa conduc, cunosc o gramada de lume", spune barbatul.
George Betianu e pe strazi pana tarziu, in noapte, si mai nou se ocupa de inchirierea unor apartamente de pe malul Tamisei. Spune ca niciodata nu spune nu unei afaceri cu potential. Are, mai nou, in plan un proiect turistic, o idee de suflet: sa trimita britanici in mod organizat, in vacante prin Romania. Un proiect in care spera sa coopteze si alti oameni de afaceri romani de la Londra. Simte ca este dator tarii din care vine si unde s-a scolit.
George Betianu, om de afaceri Londra: "Noi suntem imigranti, am luat acest statut in piept. Avem niste datorii morale si niste datorii financiare. Parintii nostri, fratii nostri, romanii care au ramas acasa, platesc niste datorii pe care le-am facut noi de la nastere si pana la plecare, prin educatie prin tot ce s-a creat. S-au facut niste cheltuieli la care noi trebuie sa contribuim si sa le dam inapoi. Daca fiecare dintre noi am trimite un turist in Romania, la cati romani suntem aici, ca avem prieteni, ca avem colegi de serviciu... Foarte multi dintre noi - imi plec capul de rusine - au uitat ca au niste datorii fata de tara."
Numai din TVA da statului britanic intre 800.000 si un million de euro pe an. Achita alte zeci de mii prin impozite la masini, proprietati si sediile detinute.
"Eu sunt mandru si spun cu mandrie ca sunt roman si nimeni nu m-a dat la o parte", spune George Betianu.
Si-a cladit un mic imperiu si lucreaza cu romani pe care ii ajuta si ii inspira. Le cere, in schimb, sa-i fie loiali si corecti. Un roman face cariera in domeniul de business din Regat. A pornit de jos, in urma cu 20 de ani, dar nu uita de unde a plecat. Cunoaste Londra ca-n palma si simte ca astazi are intreg orasul la picioare.