Catalogat de Top Gear drept "cel mai bun drum pentru condus din lume", Transfagarasanul i-a adus in Romania si pe cei din echipa unei alte publicatii auto britanice, care au testat drumul de munte si l-au comparat cu Transalpina in materie de calitate si priveliste.
Henry Catchpole si Dean Smith, redactor, respectiv fotograf la publicatia auto Evo, au venit in Romania intr-un Jaguar F-type V8S ca sa vada daca soseaua Transfagarasan este intr-adevar "cel mai bun drum pentru condus din lume", iar marturia lor a rezultat intr-un material video de aproximativ 15 minute.
Primul gand? "Cei de la Top Gear au spus ca este cel mai bun drum din lume, noi nu suntem siguri ca ar fi macar cel mai bun drum din Romania", spune Henry Catchpole la inceputul videoclipului.
Prima impresie nu a fost, insa, si de durata. Redactorul publicatiei povesteste cum odata ce a iesit din sat ca sa intre pe sosea, a dat de un peisaj "minunat si incredibil", unde s-a trezit inconjurat de roci si copaci din toate partile, putand vedea la inaltime poduri mici si fragile din caramida pe care se gandea ca avea sa le treaca peste ceva timp.
Din fericire, dupa cum povesteste in continuare, a ajuns la "barajul imens" inaintea tuturor turistilor, care de obicei "in 4 sau 5 minute dupa ce ajung scot camerele si incep sa faca fotografii".
Totusi, dupa ce a strabatut Transfagarasanul o zi intreaga, lui Henry i s-a parut ca portiunea de drum care duce spre munte "este una dintre cele mai frustrante bucati de drum pe care a fost vreodata", si asta din cauza traficului incarcat, a oamenilor care sunt peste tot si conduc cu viteza. "Este un drum minunat pentru condus atunci cand e gol".
"Nu ma intelegeti gresit", a precizat insa Henry. "Transfagarasanul e spectaculos. Felul in care isi construieste calea in munti este o minune. Doar ca prefer privelistea si senzatia partii mai salbatice din sud, pe care am condus ca sa ajungem aici. Mai cred si ca Transfagarasanul a devenit un fel de victima a propriului succes. Se poate sa fi fost aglomerat si inainte, dar cu siguranta de cand Top Gear l-a proclamat si promovat drept cel mai bun drum pentru condus din lume, a devenit blocat de oameni care misuna peste tot, nerabdatori sa ajunga in varf. Cand am fost acolo, pana si ciobanii scriau pe Twitter despre cat de mare era aglomeratia".
Materialul video contine si impresiile redactorului britanic din satele romanesti, de unde i-au ramas in minte in primul rand cainii maidanezi care erau peste tot, britanicul glumind in legatura cu unul care a vrut sa-l manance. "Dean (n.r. fotograful) era foarte entuziasmat de faptul ca vazuse un barbat cu o capra, bizon sau poate un bivol, nu suntem siguri - se plimbau pur si simplu in mijlocul strazii. A fost bizar sa revenim intr-un loc care intr-o oarecare masura era lipsit de civilizatie... desi este o tara din Uniunea Europeana, parea gata sa se darame".
A doua zi, dupa ce au petrecut noaptea in Sibiu, Henry si Dean au revenit "pe drumurile cu hopuri din Romania" ca sa se indrepte catre Transalpina pentru o comparatie cu mult laudatul Transfgarasan. Intre timp, redactorul publicatiei a mentionat si detaliile observate pe drum. A remarcat, de exemplu, cat de mult pareau romanii sa aprecieze Jaguarul in care se afla. "Chiar si cand conduceam cu viteza mare ieri, toti zambeau la mine si faceau fotografii".
Masinile Dacia intalnite pe drum, modele vechi, i s-au parut britanicului "copii chinezesti ale Saab-urilor din anii '80".
Odata ajuns pe Transalpina, laudele redactorului au inceput sa curga. "Calatoria pana aici a meritat. Aceasta este Transalpina si e absolut uluitoare. Este drumul pe care Nicolae Ceausescu a vrut sa-l depaseasca atunci cand a construit Transfagarasanul (...) A devenit drumul aflat la cea mai mare inaltime din Romania, titlu furat de la Transfagarasan. Ai sentimentul minunat ca te afli pe acoperisul lumii".
"I,mi pare rau, dar acesta este cel mai bun drum de condus din Romania" a fost concluzia lui Henry Catchpole. "Transfagarasanul este absolut minunat, dar exista ceva la Transalpina, poate salbaticia, care o face si mai mult sa iti taie rasuflarea. Este literalmente un drum care, odata vazut, nu poate fi uitat nicicand."