
ß
Mai multe firme de retail vestimentar, printre care si grupul Benetton, au inceput sa introduca in magazine manechine echipate cu tehnologia utilizata pe aeroporturi pentru a identifica raufacatori, in incercarea de a aduna date despre comportamentul clientilor, asemenea retailerilor online.
Producatorul italian de manechine Almax a inventat manechinul EyeSee, care costa 4.000 de euro si nu arata cu nimic diferit fata de unul obisnuit, potrivit Bloomberg.
EyeSee are insa ascunsa intr-unul dintre ochi o camera video cu software de recunoastere faciala, care face estimari despre varsta, sexul si rasa celor care trec prin fata vitrinei. Pe baza informatiilor astfel adunate, multe magazine si-au modificat deja exponatele din vitrine, amenajarea si promotiile pentru a atrage interesul a cat mai multi potentiali clienti.
"Este dubios. Nu te-ai astepta sa te analizeze un manechin", comenteaza Luca Solca, analist la Exane BNP Paribas, Londra.
Cererea pentru noul manechin este destul de ridicata. Potrivit producatorului, EyeSee este mai eficace decat sistemele traditionale cu acelasi scop, implementate de obicei prin camerele de supraveghere din magazine, deoarece manechinul aduna date de la inaltimea medie a unei persoane, "de la nivelul ochilor".
Odata cu evolutia tehnologiei, retailerii se bazeaza in tot mai mare masura pe profilele realizate prin prelucrarea variatelor informatii pe care reusesc sa le adune despre consumatori. Procesul a fost consacrat de comertul online, insa trece treptat granita catre magazinele traditionale.
"Orice software care poate ajuta la realizarea unor profile despre consumatori reusind sa pastreze anonimatul acestora este fantastic. Ar putea imbunatati puternic experienta de shopping, asortarea de produse, si ar putea ajuta brandurile sa-si inteleaga mai bine clientii", spune Uche Okonkwo, director executiv la compania de consultanta Luxe Corp.
Manechinul, lansat in luna decembrie a anului trecut, este acum prezent in magazine din trei tari europene si Statele Unite.
Almax noteaza ca, spre exemplu, un retailer de imbracaminte a lansat o linie pentru copii dupa ce a constatat ca acestia reprezinta, in medie, mai mult de jumatate din traficul de consumatori de dupa-amiaza. Un alt magazin si-a modificat amenajarea vitrinei dupa ce a tras concluzia, pe baza datelor adunate de EyeSee, ca barbatii petrec mai mult timp decat femeile la shopping in primele doua zile din timpul unei promotii.
Contactat de Bloomberg, un purtator de cuvant al Benetton a refuzat sa comenteze unde si de ce compania foloseste EyeSee.
Max Catanese, directorul general al producatorului de manechine, a refuzat sa precizeze clientii noului tip de manechin, facand referire la clauzele de confidentialitate din contracte. El a afirmat insa ca cinci companii, inclusiv branduri improtante de moda, folosesc "cateva zeci" de manechine, iar comenzile depasesc vanzarile de pana acum.
Reprezentantii Burberry Group si Nordstrom sustin ca nu se numara printre clientii compainei italiene.
Purtatorul de cuvant al Norstrom a declarat chiar ca introducerea software-ului de recunoastere faciala in magazine "ar putea merge prea departe".
Alte companii considera ca elaborarea unor profile despre clienti pe baza datelor astfel adunate ridica probleme juridice si de etica. Reglementarile din SUA si Uniunea Europeana permit folosirea camerelor de luat vederi in scop de securitate, iar retailerii sunt obligati sa informeze clientii ca sunt filmati.
Urmarirea persoanelor din considerente pur comerciale ar putea fi in afara regulilor si ar putea fi interpretata drept accesarea de informatii personale fara acord, spune Christopher Mesnooh, partener la casa de avocatura Field Fisher Waterhouse, in Paris.
Catanese a precizat ca Almax nu a intampinat pana acum obstacole in vanzarea manechinelor EyeSee. Din moment ce tehnologia nu aduna imagini, ci numai informatii prin care sunt interpretate imaginile, retailerii sunt "acoperiti" atat timp cat au licenta pentru o televiziune cu circuit inchis.
Unele magazine au cerut compainei sa modifice software-ul EyeSee pentru a putea face deosebirea intre angajati si clienti, astfel incat sa nu denatureze informatiile adunate.
MEDIAFAX