ß
Aproape toata lumea a vazut filmul "The Social Network", insa asta nu inseamna ca putem spune ca il cunoastem pe Mark Zuckerberg, co-fondatorul Facebook.
In viata reala, tânarul multimiliardar este invizibil pentru multa lume, pentru ca nu prea seamana cu actorul Jesse Eisenberg care il interpreteaza in film.
Insusi Mark povesteşte pentru BBC ca intr-o zi, când pleca de la birourile din Silocon Valley, a fost abordat de un cuplu de chinezi care doreau sa le faca o fotografie lânga sigla Facebook. Bineinteles ca cei doi straini nu l-au recunoscut pe Mark, care s-a supus cerintei, iar apoi a plecat tacut spre masina lui.
Chiar daca a devenit un soi de legenda, si toata lumea trebuie sa fi auzit de povestea de succes a tânarului, prea putina lume poate sa il recunoasca pe strada, si asta pentru simplu fapt ca Zuckenberg nu prea apare in public. Mai mult, el duce modestia la un cu totul alt nivel.
Reporterul BBC, Charles Miller, povesteste ca in prima zi in care s-a dus la sediul Facebook pentru a face un reportaj despre Mark Zuckerberg, receptionista i-a spus ca doar ce l-a ratat, trecând nonsalant pe lânga reporter, fara sa fie observat. Ba mai mult, ea sustine ca este un lucru normal pentru Mark sa treaca neobservat, spunând ca este "un soi de Ninja".
Fimul "The Social Network" a redat povestea cât se poate de bine, punând accent chiar si pe cele mai mici detalii, de exmplu, tricourile din film sunt exact cele purtate de Mark, dar a lasat de-o parte detalii importante.
Joe Green, fostul coleg de camera al lui Mark, spune ca "fimul este o opera bazata pe fictiune, si trebuie luat ca atare", sustinând insa ca au fost luate toate detaliile mici, dar le-au ratat pe cele importante.
De exemplu, Davd Kirkpatrick, care a avut acces nelimitat in cadrul companiei pentru realizarea primei sale carti, "The Facebook Effect", a declarat ca Zuckerberg este un personaj atipic, el nu se incadreaza deloc in tiparul tocilarului obisnuit: "A avut mereu o multime de prieteni. Este jovial, amuzant si extrem de sociabil pentru un tocilar".
In 2006, Yahoo! i-a facut lui Zuckerberg o oferta ce multa lume ar accepta-o fara sa stea prea mult pe gânduri, insa nu si Mark, care a refuzat nu mai putin de un miliard de dolari.
Zuckerberg a declarat ca a fost o oferta greu de refuzat: "La momentul respectiv nu stiam absolut nimic despre afaceri, asa ca nu aveam habar cât avea sa valoreze compania". Asadar, in momentul in care, un an mai târziu, Microsoft a oferit uluitoarea suma de 15 miliarde de dolari pentru Facebook, a fost mult mai usor de refuzat, pentru ca, spune el: "Deja luasem decizia, stiam ca nu vom vinde compania, ci vom incerca sa o construim ".
Ce nu prea se stie despre Zuckerberg este ca tânarul e un mare pasionat de psihologie, iar la Harvad, pe lânga cursurile in informatica, a mai studiat si aceasta disciplina. Mark spune ca Facebook imbina cu succes ambele ramuri: "Aceste doua ramuri (psihologia si informatica), impreuna, reprezinta de fapt ADN-ul Facebook-ului... Sunt o multime de companii de IT grozave si sunt oameni care rezolva problema sociabilitatii, dar nu sunt prea multe companii care sa le faca pe amândoua".
Exista un mit cum ca Mark ar fi un tocilar inadaptat, insa in realitate e un tip increzator in propriile forte. Este un amestec intre un tânar de 27 de ani aflat la primul sau job serios si omul de afaceri de succes care conduce o afacere de miliarde de dolari.
In 2009, Mark a fost declarat cel mai tânar self-made miliardar, in viata, din lume, insa a fost detronat in septembrie 2010 de partenerul sǎu mai tânǎr cu opt zile, Dustin Moskovitz.
Poti afla de pe peretele de Facebook al lui ca Mark ca este impreuna cu Priscilla Chan de pe 7 noiembrie 2003, cu un an inainte de a inventa Facebook. Presa de scandal a aflat insa ca Mark si-ar fi apropiat-o pe Priscilla, o fosta colega de la Harvard, oferindu-i o slujba la Facebook, in momentul in care a parasit campusul universitar. Totusi, Mark contrazice aceasta varianta printr-o singura afirmatie: "Am aceeasi prietena inca dinainte de a aparea Facebook". Insa presa de scandal pur si simplu nu accepta aceasta situatie.
Din moment ce misiunea companei este "Making the world more open and connected" ("Facem lumea mai deschisa si conectata"), Zuckerberg a putut cu greutate sa ii tina la distanta pe curiosi si sa ii convinga ca viata sa privata... este privata. O parte a presei americane s-a grabit apoi sa interpreteze in fel si chip, catalogându-l drept secretoman pe cel care declara, ori de câte ori are ocazia, ca vrea sa creeze o lume "libera" si "transparenta".
In ceea ce priveste rolul sau de ambasador, David Kirkpatrick este de parere ca Mark e departe de a fi potrivit pentru acest lucru si ca "inca nu acorda destul de multa importanta rolului de ambasador... O face, dar nu o face cât trebuie". Kirkpatrick considera ca daca nu va deveni repede un bun ambasador, tot ce a realizat pâna acum ar putea fi in zadar.
Mediafax