ß
Putem intra în atmosfera Oscarurilor accesând Secțiunea „Povești de Oscar” de pe platforma VOYO, ce oferă unele dintre cele mai bune filme premiate sau nominalizate, de-a lungul timpului, de către Academia Americană de Film
Articol de Gloria-Mona Stroescu
Cea de-a 97 ediție a Premiilor Academiei Americane de Film are loc în noaptea de duminică spre luni, iar în România se poate urmări exclusiv pe platforma de streaming VOYO. Gala Oscar 2025 va fi difuzată live în noaptea de duminică (2 martie), spre luni (3 martie), începând cu ora 2.00. Diferenţa de fus orar face ca pe 3 martie la ora 5 dimineaţa să știm lista completă de trofee Oscar câştigate de fiecare dintre favoriţii acestei ediţii. Peste 10.000 de votanți, membri ai Academiei, și-au exprimat anul acesta opțiunile. Platforma VOYO oferă, totodată, o serie de filme premiate sau nominalizate în trecut la Oscar, precum „Orice, oriunde, oricând” (2022), „Triunghiul tristeții” (2022), „La cuțite” (2019) etc., într-o secțiune special dedicată prestigioaselor premii.
Trecem, pe scurt, în revistă, nominalizații la Oscar și favoriții acestei ediții, după care prezentăm filmele de Oscar ce se pot viziona în acest moment pe platforma VOYO.
Emilia Pérez, muzicalul francezului Jacques Audiard, este cel mai nominalizat film al acestei ediţii Oscar, cu 13 nominalizări. Este, totodată, unul dintre cele mai nominalizate filme din istoria Oscarurilor: doar trei producții au reuşit să obţină mai mult, anume 14 nominalizări, până acum: All About Eve - în 1951, Titanic - în 1998 şi La La Land - în 2017. Totaodată, Karla Sofía Gascón este prima actriţă trans din istorie care primeşte o nominalizare la Oscarul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal.
În ultimele săptămâni discuţiile despre Oscaruri s-au învârtit și în jurul a alte trei filme considerate favorite la categoria „Cel mai bun film”: monumentalul The Brutalist (zece nominalizări la Oscar şi Leul de Argint pentru Cea mai bună regie), de văzut şi la noi în cinematografe, biopicul A Complete Unknown şi Anora, distins cu Premiile Asociaţiei Producătorilor şi cu Premiile Asociaţiei Regizorilor de la Hollywood. Pe de altă parte, în categoria „Cel mai bun actor în rol principal”, Sebastian Stan (protagonistul din The Apprentice, ce prezintă ascensiunea lui Donald Trump), îl are ca principal contracandidat pe Adrien Brody, protagonistul din Brutalistul. Să îi ținem pumnii actorului cu origini românești!
Clubul cumpărătorilor din Dallas/Dallas Buyers Club (2013)
(Oscar pentru Cel mai bun actor în rol principal - Matthew McConaughey, pentru Cel mai bun actor în rol secundar - Jared Leto și pentru Machiaj)
În septembrie 1992, Ron Woodroof a decedat în urma complicațiilor infectării cu SIDA. Cu șapte ani în urmă i se spusese că mai are de trăit 30 de zile. Cu o lună înainte ca Woodroof să moară, scenaristul Craig Borten s-a dus la Dallas ca să se întâlnească cu el și să înceapă să lucreze la povestea lui Ron pentru un film pentru care a fost nevoie de 20 de ani ca să devină realitate – e vorba de Dallas Buyers Club. Borten a fost interesat de povestea lui Ron și a clubului Dallas Buyers după ce i-a fost adusă la cunoștință de un prieten. În 1985, Ron fusese diagnosticat cu HIV, în perioada în care Statele Unite devenea tot mai conștientă de expansiunea acestei boli. Sindromul făcea deja ravagii de patru ani în comunitățile gay, și nici acest om simplu, electrician de meserie, nu făcea excepție.
Un om departe de a fi perfect ajunge să lupte pentru supraviețuire în timpuri tulburi în America. Ron Woodroof (Matthew McConaughey) află vestea șocantă că a fost diagnosticat HIV pozitiv și că nu mai are de trăit. Se documentează rapid și află că în Statele Unite lipsesc unele tratamente, așa că pleacă în Mexic. Acolo află despre tratamente alternative și începe să le aducă ilegal în America, punând astfel în fața unei mari provocări atât comunitatea științifică, cât și pe cea medicală, inclusiv pe medicul său, dr. Eve Starks (Jennifer Garner), care își face griji pentru sănătatea lui, și nu numai. Ron își găsește un aliat improbabil, pe transsexualul Rayon (Jared Leto), pacient cu SIDA, care are își trăiește viața cu la fel de multă plăcere ca Ron. Dar Rayon mai are ceva în comun cu Ron – spiritul de antreprenor. Căutând să ocolească sancțiunile guvernamentale împotriva traficului cu medicamente și suplimente neautorizate, cei doi pun bazele unui „club al cumpărătorilor” ai cărui membri – oameni bolnavi de SIDA – plătesc cotizații lunare pentru a avea acces la medicamente. Acținuile lor ajung să aibă răsunet și în restul Americii, iar clubul începe să aibă tot mai mulți membri. Ron se luptă, așadar, pentru dreptul la demnitate, educație și, nu în ultimul rând, la acceptarea de către societate.
Creed (2015)
(O nominalizare la Oscar pentru Sylvester Stallone, categoria „Cel mai bun actor în rol secundar”)
Filmul își merită numele de Rocky VII, și asta datorită carismei lui Sylvester Stallone, care - dincolo de vârsta respectabilă - amintește de furia personajelor din tinerețe și completează perfect un Adonis tânăr ( Michael B. Jordan), musculos, furios în ring dar lipsit de acel aplomb al lui Stallone. De altfel, filmul aduce omagiu lumii Americii din anii 1970, cu săli de box ilegale, străzi periculoase și legende ale boxului.
Traseul „micului” Adonis amintește mult de parcursul lui Rocky - scenele de antrenament în condiții dificile, alergări și curse în zăpadă - și nu în săli moderne, precum adversarii săi. Copiii care îi sorb din priviri pe boxeri visându-se în ring, antrenorul bătrân și marginalizat, competitorul tânăr și ambițios sunt locuri comune în filmele despre box ale lui Stallone și apar și în acest film. Pe lângă obișnuita poveste americană (erou defavorizat, dar talentat și ambițios, cu toate că Adonis Creed nu este chiar defavorizatul tipic de pe străzile din cartier), filmul conține și ceva discurs rasial, scene romantice și o un personaj feminin atrăgător.
Lupul de pe Wall Street/The Wolf of Wall Street (2013)
(Cinci nominalizări la premiile Oscar 2014)
The Wolf of Wall Street este despre dezlănţuita lume a jocurilor la bursă din anii '80 şi '90. Scenariul lui Terence Winter (The Sopranos, Boardwalk Empire) se bazează pe memoriile scrise de fostul broker Jordan Belfort, acesta neezitând să descrie cu lux de amănunte petrecerile fastuoase şi dezmăţurile cu droguri, stripteuse etc. care îl ajutau să cheltuie milioane de dolari obţinute ilegal. Unele voci l-au criticat pe regizorul Scorsese că şi-ar fi transformat filmul într-o celebrare a excesului şi nu într-o satiră a unei perioade ce a dus la criza economică mondială.
La cuțite/Knives Out (2019)
(film nominalizat la Oscar în categoria „Cel mai bun scenariu original” - Rian Johnson)
Filmul începe ca multe altele de gen: cu un cadavru. Harlan Thrombey (Christopher Plummer), un scriitor vârstnic de romane polițiste, este găsit mort în luxoasa sa locuință. Și, oricât de intrigantă ar fi moartea acestuia, pe descendenții lui îi interesează mai mult moștenirea. Benoit Blanc (Daniel Craig), detectiv particular din Louisiana (de unde numele francez), cunoscut în branșă drept „ultimul detectiv gentleman”, va prelua cazul.
Povestea complicată a filmului ar putea-o face geloasă pe Agatha Christie. Bătrânul pontos și viclean face ca însăși moartea lui să pară o farsă, dar moartea cât se poate de reală a patriarhului familiei pendulează până în ultima clipă între crimă și sinucidere. Familia care își ascute cuțitele pentru a-i moșteni averea și care este combinația perfectă între aroganță, aere burgheze, rapacitate și ipocrizie, va da bătăi de cap detectivului.
Filmul reușește să fie totuși mai mult decât o comedie de moravuri. Pentru fanii enigmelor detectivistice și nu numai, filmul oferă o enigmă care vă va ține în priză, pe un fundal de roman polițist clasic, cu o distribuției cu nume sonore.
Triunghiul tristeții/Triangle of Sadness (2022)
(trei nominaizări la Oscar - în categoriile „Cel mai bun film”, „Cel mai bun regizor” și „Cel mai bun scenariu original” - Ruben Östlund)
Un cuplu celebru de fotomodele, Carl (Harris Dickinson) și Yaya (Charlbi Dean), este invitat într-o croazieră de lux pentru cei foarte bogați, condusă de un căpitan de vas dezlănțuit (Woody Harrelson). Ceea ce părea la început instagramabil se termină catastrofal, lăsându-i pe supraviețuitori blocați pe o insulă pustie și luptând pentru supraviețuire. Ruben Östlund oferă o satiră provocatoare, grotescă și mușcătoare despre eterna luptă de clasă, a scris presa internațională.
Orice, oriunde, oricând/Everything Everywhere All at Once (2022)
(șapte premii şi patru nominalizări la Oscar)
Un amestec de genuri, de la dramă, la comedie, parodie, fantasy/SF, thriller, kung-fu, animație, Everything Everywhere All at Once este despre Evelyn Wang (Michelle Yeoh), o imigrantă chineză trecută de prima tinerețe, care pornește într-o aventură nebunească în care ea și numai ea poate salva lumea explorând universuri paralele și conectându-se la alte vieți pe care le-ar fi putut avea.
În mod clar nu e o supereroină, ci o femeie simplă, care are probleme cu familia, cu fiscul și cu propria persoană. Soțul ei e pe cale să o părăsească, fiica ei adolescentă e distantă, tatăl ei o solicită până la epuizare etc. Pentru Evelyn e pur și simplu prea mult. Iar filmul ne invită în amețitoarea aventură a vieților ei paralele.