ß
  • PRO TV
  • Rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică. Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative

Rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică. Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative

Rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică. Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative
  • Analfabetismul numeric crește constant, de la 25% la clasele primare, la 46% la liceu
  • Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric (58,16%)
  • Elevii din categoria cu cel mai crescut statut socio-economic prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric

 București, 5 februarie 2025: Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio®, cu sprijinul Apa Nova București, anunță rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică din România. Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante.

​Literația numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale. În activitățile zilnice, aceasta implică, printre altele, capacitatea de a calcula dobânzile bancare, interpretarea tarifelor la utilități, compararea ofertelor comerciale sau estimarea costurilor pentru diferite produse și servicii.

Testul de Alfabetizare Matematică evaluează capacitatea de a raționa și aplica matematica în situații reale. Termenii «literație numerică» și «numerație» sunt larg folosiți în literatura științifică pentru a descrie competențele numerice esențiale. Ne-am propus ca prin acest test să măsurăm nu doar dacă un elev este funcțional numeric, ci și gradul competenței sale, permițând o evaluare detaliată pe un spectru larg, de la nivel scăzut la avansat. În lipsa unui standard clar privind nivelul minim acceptabil de numerație, a fost necesară colectarea de date extinse pentru a defini empiric pragurile de competență și a asigura o evaluare riguroasă. Procesul a condus la stabilirea unor praguri clare pentru identificarea atât a dificultăților numerice severe, cât și a performanțelor superioare, permițând utilizarea testului pentru screening inițial și monitorizarea progresului în timp”, spune Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu, Chief Scientist & Fondator Brio®. 

Cele cinci categorii de funcționalitate trasate în raport pentru fiecare clasă, sunt: A (excelentă), B (bună), C (limitată), D (foarte limitată), E (risc major), unde categoriile D și E reprezintă analfabetism numeric funcțional, iar categoriile A, B și C reprezintă funcționalitate numerică.

Analfabetismul numeric crește constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale și de 46% la clasele liceale. Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică față de fete, diferența menținându-se constantă de la un ciclu școlar la altul.

S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu și liceu.

„Această primă ediție a Raportului național privind alfabetizarea matematică a elevilor din România ne arată unde suntem. Pentru AVE, este foarte importantă măsurarea progresului elevilor, de aceea vom realiza astfel de rapoarte și în anii următori. Avem un instrument modern de măsurare, accesibil online, pus gratuit la dispoziția tuturor celor interesați, care ne permite să personalizăm abordările educaționale. Astfel, contribuim la dezvoltarea abilităților numerice ale fiecărui elev, acestea fiind parte din cele opt competențe-cheie necesare pentru creșterea personală, educație continuă și integrare profesională. Prin Programul de Transformare a Școlilor din România, ne propunem să sprijinim școlile în dezvoltarea competențelor esențiale ale elevilor, iar matematica joacă un rol fundamental în acest proces”, a declarat Andreea Nistor, Director Executiv AVE România.

​Rezultatele mai evidențiază și o corelație strânsă între statutul socio-economic (SES) și nivelul de funcționalitate numerică. Elevii din categoria cu cel mai crescut statut (Q1) prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric (D+E), în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic (Q4) au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferențe marcante între extreme. În ciclul primar, diferențele sunt relativ mai mici, dar devin mai pronunțate în gimnaziu și liceu, unde elevii din Q4 sunt semnificativ mai dezavantajați decât cei din Q1. Spre exemplu, în liceu, doar 23,63% dintre elevii din Q1 se încadrează în categoria de analfabetism numeric funcțional, comparativ cu 69,76% din Q4.

Implicarea companiilor în domeniul educației reprezintă un factor-cheie în formarea și în pregătirea generațiilor viitoare de specialiști. Apa Nova București - o companie Veolia, își asumă acest rol prin sprijinirea inițiativelor care contribuie la dezvoltarea educației și la integrarea tinerilor pe piața muncii. Prin colaborarea cu Asociația pentru Valori în Educație și BRIO și prin contribuția la dezvoltarea unor instrumente practice, cum este Testul de Alfabetizare Matematică, precum și prin multiple parteneriate cu instituțiile de învățământ gimnazial, liceal și universitar, susținem în mod concret proiectele care îmbunătățesc procesul de învățare și dezvoltarea abilităților esențiale. Credem cu tărie că mediul de afaceri poate să contribuie la transformarea sistemului educațional din România, aducând profesionalism și inovare în pregătirea noilor generații”, a declarat Irina Munteanu, promotor al educației de calitate din partea Apa Nova București, o companie parte a Grupului Veolia.

Testul de alfabetizarea matematică este disponibil la linkul: https://brio.ro/info/literatie-numerica și poate fi aplicat la clasă, de către profesori, sau poate fi parcurs de elevi, acasă, dar poate fi utilizat și ca probă componentă a unor concursuri de admitere sau chiar ca probă în cadrul unor procese de selecție în vederea angajării.

Despre Raportul Național privind Alfabetizarea Matematică

În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăți ale numerelor. Pentru fiecare domeniu și subdomeniu și pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi - mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare item a fost expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.

Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eșantion de 9.719 participanți, selectați prin eșantionare stratificată proporțională dintr-un set inițial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului. Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară. Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% - 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.

Raportul integral este disponibil pe site-ul AVE România.

***

Despre Brio®

Brio® este platforma de teste digitale standardizate pentru elevii români. Prin testele școlare Brio® , elevii români din clasele I-XII își pot evalua obiectiv cunoștințele la principalele materii școlare și își pot îmbunătăți performanța la examene. Testele standardizate sunt dezvoltate pe baza unor principii științifice de măsurare (ramura științei care se ocupă de aceasta se numește psihometrie), astfel încât întrebările, procedurile de scorare și de interpretare să fie aceleași pentru toate persoanele care trec prin testul respectiv. Ele utilizează metode statistice complexe pentru a respecta principiile de fidelitate și validitate, adică acuratețe (lipsă de eroare) și adecvare (corectitudine, acoperirea teritoriului conceptual țintit). De aceea, sunt mult mai riguroase decât testele dezvoltate ad-hoc. Scorul unui test standardizat nu este supus subiectivității, el nefiind dependent de blândețea sau severitatea evaluatorului ori de lejeritatea ori dificultatea întrebărilor.

După fiecare testare, elevul și părintele sau profesorul primesc un raport de evaluare — Raportul Brio® — un document detaliat ce descompune în termeni foarte clari aspectele din subcapitolele analizate, indicând ce noțiuni sunt stăpânite deja de elev, respectiv pe cele pentru care e nevoie de aprofundare. Un instrument de ghidare și de informare obiectivă și acționabilă, este singurul tool de pe piața românească de educație digitală ce sprijină pregătirea și performanța susținută, identificând cu exactitate ariile unde elevul trebuie să mai lucreze pentru a fi competitiv față de colegii săi de generație. 

Sistemul de Testare Brio este un produs științific conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie.

Despre AVE (Asociația pentru Valori în Educație)

Asociația pentru Valori în Educație (AVE) este o organizație non-profit, al cărei principal obiectiv este acela de a aduce sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE dorește să sprijine  transformarea  sistemului educațional din România într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea. Puteți fi la curent cu acțiunile AVE urmărind paginile de LinkedIn, Facebook și Instagram.

Despre Apa Nova București

Din 2000, Apa Nova București, o companie Veolia, și-a asumat responsabilitatea gestionării resurselor de apă, tratarea și distribuția apei către consumatori, evacuarea apelor uzate și a apelor meteorice din Municipiul București. În cei peste 24 de ani, sistemul de alimentare cu apă și de canalizare a fost reabilitat, modernizat și dezvoltat conform celor mai bune practici industriale în domeniu, realizări care se traduc prin investiții de aproape 750 de milioane de euro până în prezent. Apa Nova București deservește zilnic peste 2 milioane de locuitori conectați la sistemul de apă și canalizare.

Compania și-a asumat un angajament strategic pentru susținerea unui sistem educațional performant și actual, prin implicarea în proiecte care acoperă întregul spectru educațional: de la școala gimnazială, învățământul liceal, până la învățământul universitar. Prin parteneriatele pe care le derulează, Apa Nova are o abordare integrată asupra educației: de la programe de internship în cadrul companiei, sesiuni de orientare profesională, pregătirea specialiștilor în acord cu cerințele actuale ale pieței muncii - în cadrul sistemului de învățământ dual, până la posibilitatea de angajare a tinerilor specialiști în cadrul companiei. 

Parteneri editoriali

Share

Videoclipuri cu știri

Ultimele articole

Top citite

L-ai pierdut la TV

Episoade noi acum pe VOYO

7 zile înainte de TV • fără reclame • oricând

Top emisiuni