ß
Canon și Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, prezintă pentru prima dată în România expoziția multisenzorială „World Unseen” – o experiență fotografică accesibilă tuturor categoriilor de vizitatori: nevăzători, persoane cu deficiențe de vedere sau persoane tipice. Iulia Becheanu, Comunicare corporate și PR Canon România & Bulgaria, ne-a oferit, cu această ocazie, un interviu EXCLUSIV PRO TV.
Gallery
Cum ați ajuns la ideea expoziției „World Unseen”? Ce v-a inspirat să creați o experiență care să fie accesibilă pentru toată lumea?
„Expoziția multisenzorială „World Unseen” a fost gândită ca o experiență fotografică accesibilă tuturor categoriilor de vizitatori: nevăzători, persoane cu deficiențe de vedere sau persoane tipice, pentru a împărtăși imaginile și poveștile din spatele lor, într-un mod complet nou.
Ideea expoziției a pornit din dorința de a face arta fotografică accesibilă tuturor, indiferent de capacitatea lor vizuală. Într-o lume în care peste 2,2 miliarde de oameni trăiesc cu o formă de deficiență vizuală, am simțit că fotografia poate deveni mai mult decât o artă vizuală – poate fi o punte de conexiune între oameni, printr-o experiență multisenzorială.
De peste 80 de ani, Canon le oferă oamenilor mijloacele pentru a surprinde lucrurile pe care le văd și momente importante din viața lor, folosind aparate, obiective foto și imprimante, și le permite să-și îmbogățească viața prin prin intermediul experiențelor fotografice pentru a inspira o lume a schimbării.
Lumea Canon este modelată de filosofia Kyosei, care stă la baza fiecărei acțiuni a mărcii. Presupune acceptarea tuturor oamenilor, indiferent de cultură, limbă, rasă sau abilități, pentru a conviețui și colabora în armonie. Și totul începe de la empatie: să fii capabil să trăiești experiența altcuiva imaginându-ți cum ar fi să te afli în situația sa.
Credem că imaginile au această putere de a schimba lumea, dar dacă imaginile rămân nevăzute, schimbarea rămâne neobservată?
Cu „World Unseen”, vrem să schimbăm modul în care lumea percepe fotografia, să le oferim oamenilor o nouă perspectivă, pentru a-i inspira să schimbe lumea în bine”
De ce ați ales să organizați această expoziție în România și, mai ales, la Muzeul Antipa?
„România se numără printre cele 29 de țări în care Canon a hotărât să dezvolte această expoziție, și deloc întâmplător. Din păcate, aici avem aproximativ 85.000 de persoane ce au o formă de deficiență de vedere.
Imaginați-vă că acest număr reprezintă populația orașului Pitești, oameni pentru care, până acum, fotografia a fost ceva abstract, imposibil de văzut în modul pe care-l știam. Din perspectiva noastră, acest „oraș“ merită să se bucure de emoția pe care o aduce fotografia, să descopere o lume la care până acum nu avea acces. La fel merită și alte „orașe” mai mici și sperăm să putem ajunge la cât mai multe dintre ele.
De ce Antipa? Pentru noi a fost esențial să identificăm partenerul potrivit. Antipa – deoarece avem un întreg set de valori comune care stau la baza strategiilor noastre de responsabilitate corporativă.
Antipa este mult mai mult decât un spațiu de expunere, este un loc incluziv, unde vizitatorii, indiferent de abilități, sunt bineveniți și inspirați. Muzeul se remarcă atât prin valoarea științifică a colecțiilor sale esențiale pentru educația publicului, cât și prin modul în care își prezintă exponatele, îmbinând perfect mijloacele tradiționale cu inovația oferită de tehnologia modernă. Multe dintre exponate sunt însoțite de explicații multimedia și elemente interactive care ajută la înțelegerea mai profundă a subiectelor prezentate. Antipa organizează în fiecare zi de luni >, unde oferă un mediu calm și prietenos vizitatorilor cu nevoi speciale. Mai mult, expozițiile sale permanente includ elemente tactile și informații în Braille, astfel încât persoanele cu deficiențe de vedere să exploreze lumea naturală prin atingere. În plus, muzeul organizează constant evenimente educaționale, conferințe și ateliere pentru elevi și tineri, iar Canon dezvoltă în România, de peste 3 ani, programul „Canon pentru tineri”. Deci o mulțime de motive pentru care putem susține că afinitatea între cele două este mare”
Ce impact crezi că poate avea „World Unseen” asupra felului în care oamenii percep accesibilitatea și incluziunea în artă?
„Expoziția are o componentă educațională puternică și provoacă publicul să reconsidere ideea de „a vedea” și „a experimenta” arta, încurajează cultivarea empatiei și promovează o mai mare diversitate și înțelegere a modului în care fiecare individ poate experimenta lumea artistică în moduri unice.
Prin încurajarea celor cu vedere normală să „nu mai vadă” lumea așa cum o cunosc, „World Unseen” deschide discuții despre cât de mult ne bazăm pe simțul vederii pentru a înțelege lumea din jurul nostru și despre cum alte simțuri pot juca un rol la fel de important în percepția artistică.
Vizitatorii tipici au la dispoziție ochelari speciali, care simulează cele mai frecvente deficiențe de vedere, astfel încât să poată înțelege mai ușor perspectiva persoanelor care trăiesc cu afecțiuni precum glaucomul, cataracta sau retinopatia diabetică.
Ne dorim să reducem barierele dintre lumea artei și persoanele cu dizabilități, promovând și o mai mare diversitate și reprezentare în domeniu. În cadrul expoziției de la Antipa poate fi admirat un portret alb-negru al unei tinere cu deficiențe de vedere, realizat de fotograful Ian Treherne, care, la rândul lui, este orb şi surd şi s-a născut cu Sindrom Usher de tip 2”
Cum au fost aleși cei 12 fotografi din expoziție? Există un fir roșu care leagă lucrările lor?
„Expoziția „World Unseen” reunește douăsprezece lucrări impresionante, realizate de fotografi premiați la nivel internațional și ambasadori Canon, din întreaga lume.
Îi menționez pe: fotojurnalistul Muhammed Muheisen, dublu câștigător al premiului Pulitzer, fotojurnalistul sud-african Brent Stirton, fotografa de modă Heidi Rondak, fotograful sportiv Samo Vidic, și Rareș Beșliu, singurul fotograf român prezent în cadrul proiectului.
Fotografiile sunt emoționante și inspiraționale deopotrivă. Sunt imagini puternice, care vin să ne încurajeze să ne regândim limitele şi limitările și sunt o dovadă a lucrurilor pe care oricare dintre noi le poate obţine, indiferent de circumstanţele personale. Sunt, de asemenea, și fotografii care reflectă legătura fragilă dintre om și natură, cât și responsabilitatea noastră față de conservarea speciilor”
Ai o fotografie preferată în expoziție, care te-a impresionat mai mult decât celelalte? Care este povestea ei?
„Toate cele 12 fotografii și poveștile lor sunt incredibile. Însă, una mi s-a lipit de suflet în mod special: se numește „Zâmbet printre ruine”, iar autorul este fotojurnalistul Muhammed Muheisen, dublu câștigător al premiului Pulitzer.
Realizată în 2014, la periferia oraşului Islamabad, capitala Pakistanului, fotografia surprinde o micuță refugiată afgană, trăind un strop de bucurie alături de prieteni, într-o tabără de refugiați. Imaginea este dominată de culorile sumbre ale cărămizilor maronii, de tonurile terne de noroi şi iarbă, într-un un decor sărăcăcios. În contrast cu fundalul și realitatea locului, fetiţa poartă un costum lila și un zâmbet plin de inocență, ce luminează întreaga fotografie, şi are mâna ridicată spre un balon roz. Chipul micuței, mâna ei îndreptată spre balon şi ceilalţi copii care găsesc un moment pentru a face ceea ce fac toţi copiii din lume: se joacă într-un loc din care binele părea să fi plecat de mult. Pentru mine, această fotografie este despre reziliență, optimism, inocență și speranță”
Cum vezi viitorul artei vizuale într-o lume tot mai influențată de tehnologie? Crezi că aceasta poate deveni cu adevărat accesibilă pentru toată lumea?
„Tehnologia are un puternic impact asupra modului în care arta este creată, percepută și distribuită, iar acest lucru va continua să modeleze evoluția domeniului în anii următori. Avem deja muzee unde realitatea augmentată ne permite să interacționăm cu operele, iar inteligența artificială este deja folosită pentru a crea lucrări de artă.
Chiar și în cadrul expoziției „World Unseen” avem o astfel de imagine. Se numește sugestiv „Imaginează-ți cum te privește viitorul” și îi aparține fotografei de modă care este și ambasador Canon, Heidi Rondak. Imaginea lui Rondak este un exemplu de perspectivă pozitivă. Ea demonstrează felul în care natura va face întotdeauna parte din identitatea umană, chiar dacă tehnologia ocupă tot mai mult loc în vieţile noastre.
În funcţie de cum este privită, inteligenţa artificială poate fi considerată o ameninţare la adresa creativităţii umane sau un instrument prin care ne putem îmbunătăţi creativitatea”
Ce mesaj le-ai transmite celor care vor vizita expoziția? Ce ar trebui să simtă sau să învețe după ce o experimentează?
„Ce simțim este foarte personal și nu-mi permit să îndrum pe cineva într-o anume direcție. Însă le-aș transmite oamenilor să vină cu curiozitate și cu sufletul deschis pentru că „World Unseen” este o expoziție așa cum nu a mai fost vreodată în România, unde fotografia capătă noi dimensiuni și oferă perspective inedite.
Dacă la final, măcar o parte dintre vizitatori vor fi mai optimiști, mai inspirați să depășească limite, să lupte cu limitările lor pentru a-și realiza visurile, dacă vor fi mai blânzi cu natura, mai toleranți cu cei mai puțin norocoși și vor căuta să-i înțeleagă mai mult, înseamnă că „World Unseen” și-a atins scopul.”