Jim Frecklington, în vârstă de 74 de ani, care a realizat deja două trăsuri regale, a muncit aproape în fiecare zi timp de șase ani la această operă de artă de 3,25 tone, acoperită cu foiță de aur, în atelierul său din Sydney.
El speră ca Regele Charles, în vârstă de 75 de ani, și Regina Camilla, în vârstă de 77 de ani, să il viziteze în timpul turneului lor în Australia, astfel încât să le poată arăta această creație extraordinar de complexă pe care speră să o finalizeze în acest an.
Jim a dezvăluit trăsura, care împrumută multe dintre detaliile de design de la limuzinele Rolls-Royce, pentru prima dată ziarului The Sun duminica trecută.
Meșteșugarul, care a început să lucreze pentru Familia Regală în Londra în 1972, a recunoscut că aceasta va fi ultima sa trăsură, iar posibil ultima, având în vedere că arta construcției de trăsuri este pe cale de dispariție.
„Dacă nu aș fi făcut-o eu, nimeni altcineva în lume nu ar putea să o facă. Nimeni nu știe cum, iar aceasta este cea mai bună lucrare a mea. Am vrut să fac ceva special pentru a onora pe Regele Charles,” a spus el.
„Nu este surprinzător că trăsura de 5,79 metri lungime și 3,40 metri înălțime, care va fi trasă prin Londra de șase cai, a durat atât de mult.”
Jim a făcut eforturi considerabile, pe cheltuiala sa, pentru a transforma vehiculul într-o „capsulă a timpului” care încorporează componente unice. Coroana de deasupra trăsurii este realizată din lemn donat în 2019 de către Decanul de Westminster de la Abația Westminster.
Se crede că lemnul are cel puțin 1.000 de ani. Acoperișul este decorat cu 56 de flori din bronz, reprezentând floarea națională a fiecărei țări din Commonwealth.
Jim a plasat floarea națională a Australiei, mătasea aurie, deasupra ușii pe care Regele și Regina vor păși într-o zi.
Substructura este din eucalipt cu pete, un lemn dur australian, iar cabină este realizată din panouri de aluminiu modelate manual pe o mașină de roluire englezească.
Este vopsită în negru și burgund royal și este embosată cu insignia și cifrurile Regelui, precum și cu un design floral creat de Jim.
Metalul folosit este același ca cel din mașinile Rolls-Royce. Jantele roșii, embosate cu un logo de coroana aurie, nu se rotesc împreună cu roțile, o altă idee inspirată din automobilele de lux.
În spatele cabinei, se află mânere de ușă achiziționate de la Opera din Sydney, care ajută la menținerea echilibrului pentru servitor sau brake-man. Treptele și substructura conțin oțel de la Podul din Portul Sydney, donat după lucrările recente de renovare.
Lagărele de bronz din direcție provin de la trenul de aburi australian 3801, construit în 1943. Acesta a fost retras din circulație în 1962 și a fost păstrat.
Patru felinare din alamă stau pe masa de lucru a lui Jim, dar sunt gata să fie instalate și dotate cu cristal Waterford.
Panourile mai mari afișează simboluri ale animalelor din Anglia, Scoția, Țara Galilor și Irlanda, iar cele mai mici fiecare floare națională.
Trăsura are anvelope groase din cauciuc integral pe roțile sale mari și stabilizatoare hidraulice pentru a opri balansul caroseriei.
Jim a folosit o tehnică de suspensie similară pe celelalte sale trăsuri regale — Trăsura de Stat Australiană, finalizată în 1989, și Trăsura de Stat a Jubileului de Diamant, în 2013. Este cu totul diferită de Trăsura de Stat Aurie, despre care Regina Elisabeta a II-a a spus că o făcea să se simtă „rău” la Coroana sa din 1953.
Jim a spus: „Motivul pentru care am construit aceasta în acest fel este că Preaiubita Sa Majestate a spus că nu îi plăcea plimbarea în Trăsura de Stat Aurie. Regina mi-a spus cât de groaznic era, deoarece se balansa. A spus că nu ar trebui să fie folosită și ar trebui să fie pusă într-un muzeu.”
Deși exteriorul impresionează cu siguranță mulțimile, interiorul a fost proiectat cu și mai multă atenție și grijă.
Vor exista portrete ale tuturor celor 42 de regi și regine din 1066 încoace, replici miniaturale de la Galeria Națională de Portrete din Londra. Jim a spus: „Nu cred că cineva a făcut asta înainte.”
El a obținut, de asemenea, două monede cunoscute sub numele de „Dead Man’s Pennies”, trimise familiilor tuturor celor care au murit luptând pentru Marea Britanie în Primul Război Mondial.
Două replici au fost forjate și plasate în interiorul ușii, lângă locul unde se vor așeza Regele și Regina.
Sub scaun se va afla o capsulă care conține Ceasul de Westminster, un ceas de război emis soldaților purtat de căpitanul Edward Elliott, care a fost ucis într-un atac cu bombă nazist asupra clădirilor Parlamentului în mai 1941. Jim speră ca aceste detalii să facă trăsura să reproducă spiritul Mormântului Soldatului Necunoscut de la Abația Westminster.
Cabina este încălzită și dotată cu geamuri electrice fabricate în Germania. Țesătura scaunului este din mătase Suffolk. Dar trăsura nu este construită doar pentru confort.
Aceasta este prima trăsură construită pentru un rege din 1762, când a fost realizată Trăsura de Stat Aurie pentru George al III-lea.
Este uluitor că mândrul australian Jim a lucrat fără desene sau planuri.
Jim, care are sediul în Manly, a spus: „Încerc să nu las nici o piatră neîntoarsă și să fac tot ce pot.” Cele două trăsuri anterioare au fost cumpărate de un binefăcător prin intermediul Fundației Royal Collection și nu au costat Familia Regală, contribuabilii din Marea Britanie sau Australia niciun ban.
Jim a spus: „Eu plătesc pentru asta. A costat foarte mulți bani. Mi-am ipotecat casa pentru a finanța Trăsura de Stat a Jubileului de Diamant și am ipotecat din nou casa pentru a o construi pe aceasta.
„Dar trebuie să o fac pentru că nimeni altcineva în lume nu știe cum să facă ceva de genul acesta.
„Este greu de pus o valoare asupra ei, deoarece am petrecut șapte zile pe săptămână lucrând la ea timp de șase sau șapte ani.”
Când va fi finalizată, trăsura va fi transportată în Marea Britanie cu avionul cargo.
Jim a spus: „Regele este pe deplin conștient de situație și a fost ținut la curent.
„Este la latitudinea Familiei Regale să decidă cum ar dori să o colecteze sau să o primească.
„Mi-ar plăcea să o văd prezentată Regelui în numele Commonwealth-ului.”
Foto: Profimedia, Getty